Ski-Doo 2017

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Då har vi 2st olika bänkningar som båda hamnade på 170+. :nuts:

Kommentaren från den första bänkning var att det nog går att ställa upp tändningen bra mycket men det var inte möjligt vid bänkning eftersom de inte hade möjlighet att koppla in sig i nya BUDS eller vad det nu heter.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ja vi får se då...

Men ärligt...
Tror ni man skulle kunna vinna en skaplig effekt genom att höja tändningen rejält jämfört mot original?
Ni tror inte Rotax motoringenjörer redan testat några miljoner olika tändlägen?
Det har ju visat sig att det inte går att vinna nån toppeffekt på 800 E-tec genom tändningsökning, så tvivlar på att Rotax-folket skulle gjort ett sådant misstag denna gång.

Nu kanske jag låter dryg och negativ...
850:in är en riktigt intressant motor, med en del, för snöskotrar ny teknik.

Men faktum är att det inte är första gången nåt nytt hypas upp, för att sedan inte vara riktigt som hypen säger när maskinerna går i produktion.
Det var precis så när 800 E-tec kom.
Gick som trollet som 2010.5 maskiner...
Skulle knappt dra nån olja, man skulle klara sig en vinter på en 4L dunk, allt enligt reklamen på våren 2010.

Vad blev resultatet?
Jo en maskin som går bra, men inte som förseriemaskinerna gjorde.
Och olja drog dom som aldrig förr, istället för 1 säsong så räckte dunken 1 vecka...

850:in är ju redan halvvägs mot detta då dom redan nu gått ut med att den kommer ta mer olja än vad dom först lovade.
Hur dom går visar sig i vinter.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Absolut!!
Vill som sagt inte låta negativ, är bara lite mer realistisk och kritisk med tanke på historiken.

Är otroligt bra att Rotax och BRP hela tiden försöker förfina 2T.
Nya 850:in kan vara nästa milstolpe i utvecklingen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Största nyheten på 850in anser jag att motorn har fått ett gassvar, sen om det råkar vara någon häst mer i motorn är väll bara ett plus.
Ger den ärlig 160hk i en svensk/norsk bänkning när allt är varm i motorn så är jag imponerad.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
På torsdag är det dags då produceras den första 850 maskinen enligt källor på dootalk.
Sakta men säkert närmar det sig.......
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Största nyheten på 850in anser jag att motorn har fått ett gassvar, sen om det råkar vara någon häst mer i motorn är väll bara ett plus.
Ger den ärlig 160hk i en svensk/norsk bänkning när allt är varm i motorn så är jag imponerad.
Jag håller med här. Etec 800 har ju funkat helt OK: även om den upplevts "tam" så har den ju levererat bra effekt och om det är några hk upp eller ned spelar ju mindre roll i verkligheten än vad det gör i broschyren. Får de till gassvaret och motorkaraktären och fortfarande har låg bränsleförbrukning och små utsläpp vid normal körning är det ett stort framsteg. Kanske vibrationerna är mindre också, samt variatorkalibrering/remslitage är hanterat?
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Ser ut som leverans till handlarna inte påbörjas V49-50 utan blir årsskiftet och framåt.
Vad jag förstod så skulle handlarna få leveransbesked från BRP under nästa vecka.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Ser ut som leverans till handlarna inte påbörjas V49-50 utan blir årsskiftet och framåt.
Vad jag förstod så skulle handlarna få leveransbesked från BRP under nästa vecka.
Då någon vet mer om leveransbeskedet så får dom gärna skriva ut det här. Skulle va värdelöst om man fick vänta ända till årsskiftet..
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Såg på Mcx hemsida att dom utvecklar ett turbokit för 850 e-tec, roligt att dom provar överladda annat än 4 puffor
Det säljs väl knappt några fyrtaktsskotrar längre, i alla fall inte till den del av klientelet som sen lägger ut en massa pengar till på tillbehör/trim, så dom är väl tvungna för att få sälja någonting.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det säljs väl knappt några fyrtaktsskotrar längre, i alla fall inte till den del av klientelet som sen lägger ut en massa pengar till på tillbehör/trim, så dom är väl tvungna för att få sälja någonting.
Nog finns det fortfarande en del vilsna själar som åker 4T.

Men efter fjolårets veka vevstakar på 2016 Viper som inte funkade i lag med turbo, och sedan införandet av turbo original på Yamaha/Arctic så lär McExpress sikta in sig på nån annan sysselsättning.

Blir intressant att se vad dom får till på 850:in!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Jag anser nog däremot fortfarande att 2t turbo inte är för vanligt folk. Min fasta övertygelse är att man ska vara både tämligen mekaniskt begåvad och helst lida av "förstoradplånbokssyndrom" samt gärna snacka mer än köra så det inte blir så många mil på en vinter för att det ska funka.

En bra vinter kör man ju 350 mil och det har jag ännu inte sett en 2t-turbo klara utan meck.

En del tror tydligen på fullaste allvar att Doo kommer med fabriksmonterad turbo snart. Jag är extreeeemt skeptiskt till detta. Vem i sina sinnens fulla bruk skulle erbjuda 2 års garanti på en 2-t turbomaskin?
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Då någon vet mer om leveransbeskedet så får dom gärna skriva ut det här. Skulle va värdelöst om man fick vänta ända till årsskiftet..
Tala det med lokala handlaren idag, början på januari var budet. Känns lite segt att vänta tills dess... :eek:hwell:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur gör ni som väntar på maskin och ska byta in er gamla.
1. Säljer handlaren er gamla innan ni får tillgång till den nya?
2. Eller har ni kvar maskin så ni har nåt att åka på tills den nya kommer.
Jag skulle ju kräva det första alternativet, men handlaren vill ju såklart försöka sälja inbytet tidigare...

Glad att jag inte bokat en...


Jag anser nog däremot fortfarande att 2t turbo inte är för vanligt folk.
En del tror tydligen på fullaste allvar att Doo kommer med fabriksmonterad turbo snart. Jag är extreeeemt skeptiskt till detta. Vem i sina sinnens fulla bruk skulle erbjuda 2 års garanti på en 2-t turbomaskin?
Visst det är nog en bit bort...
Men samtidigt så var det nog inte många som som för 10 år trodde att vi skulle ha 160+hk 2T som vid lugn körning går billigare än 4T.
Dessa finns ju nu...
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Visst det är nog en bit bort...
Men samtidigt så var det nog inte många som som för 10 år trodde att vi skulle ha 160+hk 2T som vid lugn körning går billigare än 4T.
Dessa finns ju nu...
Hur mkt soppa vid lugn ledkörning tog en t-cat 900/1000 från slutet av 90-talet???