Svensk BigFoot?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Den är grymt ful men ändå! :evil:
Ganska häftigt breda band, Alpine 2 har ju 42x378 eller så! :rolleyes:
Men den där jäkeln har en Japansk motor så vet själv inte hur den där går dårå :stupid:
Jag har ju haft Rotax i alla maskinerna här! :lol:
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag har sett en sån där på en gård några mil söder om Östersund, har som för mig att det var merca baklysen på dom...?
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Seriöst!? :huh:
Men finns det ens nå hastighetsmätare i den då? tempmätare? nånting? Vad e det för växlar (fram back) :)
det är sånt jag är intreserad av! :nerd:
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
1980 stämmer inte riktigt. Cirka 40st Big Foot tillverkades i början på 90-talet.
Cuyuna är en amerikansk motor som härstammar från JLO.
Hastighetsmätare och vattentempmätare finns. Växellådan är lika som Ockelbo Fighter, hög. låg och back.

Ett andra försök gjordes med Big Foot i mitten på 90-talet, då med en V-twin på 950cc från svenska Folan. 2 eller 3 tillverkade.


Big Foot är riktigt kul att köra för att vara en arbetsmaskin och är en av få dubbelbandare som går att styra.
Jag håller för tillfället på att stoppa ner en Rotax 600 SDI i en Big Foot och kommer inom kort att lägga upp en projekttråd om detta.
 
Last edited:
Reactions: TheCreepyGuy

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Visst var det BigFoot som hade någon sort länkning mellan styrningen och boggin så att maskinen "burkade" när man styrde och på så sätt fick en betydligt bättre svängradie.

Kommer ihåg grannen som hade en SnoTric dubbelbandare; det var knappt att en fotbollsplan räckte till för att göra en U-sväng på - oavsett före!
 
Reactions: fleshball

popeye

Ny medlem
31 dec 2009
2
0
1
Har varit på jakt efter en bigfoot länge nu, någon som känner till någon som ska säljas?
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Ett andra försök gjordes med Big Foot i mitten på 90-talet, då med en V-twin på 950cc från svenska Folan. 2 eller 3 tillverkade.

HERREGUD 950CC!! Den äre nog bra drag i :car:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Tänk er en BigFoot eller dyligt (Alpine, 8000, Grizzly...) med en diesel motor. Då börjar vi snacka led och skogsmonster. Finns väl ATV med diesel så några motorer som inte är fullständigt blytunga och utan effekt borde väl finnas. Hmm det hade varit ett intressant projekt...

BigFoot var väl ett ganska ambitöst projekt första gången jag läste om den i någon skotertidning. Har bara sett någon på en mässa för länge sedan, svårt att få uppfattning. Fungerade dom bra?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tror att anledningen till att det inte finns skotrar med dieselmotorer är att en dieselmotor har ett så kort "varvtalsspann" så det skulle bli svårt att göra en variator som växlar mjukt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tror att anledningen till att det inte finns skotrar med dieselmotorer är att en dieselmotor har ett så kort "varvtalsspann" så det skulle bli svårt att göra en variator som växlar mjukt.
Då gör man en "Yamaha" och drevar upp den innan variatorn. Funkar för dom åt andra hållet.
 
Reactions: fleshball

texas

Medlem
10 jan 2009
36
0
1
hej jag har en grizzly -89 .har funderat på en dieselmotor lyfta ner hade en terriemotor med variator på gång men vart såld så 503 får jobba vidare
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
En kubotadisel är kanske inte helt fel finns både 2 och 3 cyllar och stor är dom inte men det verkar vara svårt att få tag på en sån motor, tror att det är svårt att hitta nån bättre motor än kubota kavalitetsmässigt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En kubotadisel är kanske inte helt fel finns både 2 och 3 cyllar och stor är dom inte men det verkar vara svårt att få tag på en sån motor, tror att det är svårt att hitta nån bättre motor än kubota kavalitetsmässigt.
K<n bero på den låga effekten.