Svensk BigFoot?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Men så förbannat dyr... Och långt away.... Ajaj... Men tack ändå!
Ju mer sånt där, ju mer sugen blir man på en BigFoot! :cry: PERKELE!!!!
Måste fixa maskinerna i sommar! Fixa Alpinen, sälja den!!!
Ta isär Everest 464an och sälja allt!!! :becky:

Men tack ändå för länken!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Måste vara mäktigt att köra en sån där i djupsnön!? Vi har ca 60-75cm snö varje år på myren, och löst brukar det vara och omöjligt att köra med en smalbandare, men med en sån där skulle man regera!!!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Måste vara mäktigt att köra en sån där i djupsnön!? Vi har ca 60-75cm snö varje år på myren, och löst brukar det vara och omöjligt att köra med en smalbandare, men med en sån där skulle man regera!!!
Fast den hårda sanningen är att en modern mountainmaskin är bättre på allt utom att dra.. :)
Dock är jag också impad av Big Foot! Vill ha en jag med..
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
I helsike heller, det är ju bara ett fult as ju, tycker inte om den där, vill ha en big-foot och göra en egen ruta till den och bygga en egen kälke med 4 sittplatser och kanske en sittrad till dårå. Kanske byta motorn till en rotax 467, 75 hästare.
Annat val på motor sidan är rotax rave 592 eller liknande :) Iaf med rave ventiler! ;)
En stor packlåda som är delad, med ett säte i mitten, så får man iaf 3 pers på skotern samtidigt som mycket packning. Vill ha vinsch om det går. En stark arbets lampa bak.

I kälken ska jag ta säten från en Saab och sätta in, en 12v värme fläkt i varje sittrad och ett ventilations hål bak, lysen och stora dörrar så det blir lätt att komma in och ut, stötdämpad på drag och i medar.
-Morsans önskemål dessa dårå. Mycket begärt men visst, varför inte?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
K4 i Arvidsjaur hade en i mitten av 90-talet när jag var där och härjade. Användes inte utan den stog bara i ett förråd ute på övningsfältet.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Skulle vara en riktigt fin dragare den där maskinen, borde heller inte väsnas någe myckwet då den är vätskekyld, inte som en fläktad.
Dock ser jag nackdelen med att den saknar båge... Kan bli klurigt i skogen, då får man vara haj på att köra den där maskinen, så man inte kör sönder den, och när den är lastad försvinner mycket utav styrförmågan väll? eller är det bra tryck i teleskopen i skidan??
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Vad kan man få ge för en sån här best, i rätta skicket, behövandes av småfix i chassi och i motor? Vill verkligen veta mera precis för att håller på att fixa mina andra maskiner för försäljning, och jag hoppas att pengarna räcker till Bigfooten sen.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
En kubotadisel är kanske inte helt fel finns både 2 och 3 cyllar och stor är dom inte men det verkar vara svårt att få tag på en sån motor, tror att det är svårt att hitta nån bättre motor än kubota kavalitetsmässigt.
är kubota dieslarna dom motorerna som sitter i terri skogsmaskinerna? vi har nämligen en terri, har dock ej hunnit spendera nå tid runt maskiner, men jag tror helt klart dom motorerna på en dubbelbandare hade vart supergrymt! terrin hade också vara grymt om den inte haft den där jävla svans styrningen...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
det finns ju modeller av terri som har kopplingsstyrning, den kopplar från det ena bandet eller hur den gör, har inte vart allt för insatt i dem där maskinerna, tycker om snöskotrarna mera dårå :)
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Finns nån på DooTalk-forumet som håller på med en Kubota-diesel i en Alpine, samt hydrostatisk drivning. Finns nog nån video av en provstart men den är väl inte körklar än...

Jag har för övrigt skaffat ytterligare en Alpine II så nu står det två Alpine II -88 och en Alpine -73 på gården. Man är inte klok. Fast två ska bort förstås.

//Pelle
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Idag fick jag ett riktigt leende på läpparna! :D
Låg i sängen läste igenom lite "Snö skoter" tidningar och jag hittade ett nummer från år 94 *1.
Där är det taget från statens maskinprovning och ställt maskinen mot Yamaha Viking 2.

Bigfoot, år 1994, kostade 67 200kr. Vad en i bra bruksskick då kan kosta sig i dagens läge vet jag inte, det beror ju en hel del hur den ser ut i skicket, och hur mycket den har gått.

Men det jag läste om informationen är bara lite avskräckande.
Vikt utan förare -440kg
Bränsleförbrukning liter mil med timmerdoning med 700kg last och snittat hastighet 20km/h.
Lågväxel -3,1L
Högväxel -4,7L

Db i 40km/h högväxel är endast 0,5db högre än Vikingen (inget jämfört med Grizzlyn).

Men Biggfooten ägde ut Vikingen i kurvtagning i skogen och på bar mark ;)
Packad snö 16m vändradie, 30cm lössnö 8m.
Viking på packad snö 18,5m, 30cm lössnö 10m.
Det är att bli utägd av en dubbelbandare! xD

Hade Bigfooten haft en motor med något större cylindervolym, med mer effekt hade bränsle förbrukningen enligt av vad jag tror i alla fall, sett helt olikt ut.

Vibrationerna med mattan från marken med varvtal 1 500 rpm och 6 000 i styre och fotbräda, i styre 6,1 m/s2, i fotsteg 3,5 m/s2.
Vibrationerna mättes under samma standard som vibrationer i motorsågar, som inte får nå över 10 m/s2.

I testet sägs det att rutan är lite för låg, vilket gjorde att snö kunde virvla upp bakom föraren och på benen. Variator skydd i plast (det kan inte hålla mycket... eller länge för den delen). Rutan, den går ju göra om ju, göra en egen ruta eller göra lite "redneck" med vingar som trycker undan snön som virvlar, men inte för jag bryr mig för jag ser ut som en snögubbe efter att ha vart ute med Grizzlyn.

Men ändå skulle jag vela läsa Snowmobiles test också, detta var mycket lärorikt om denna maskin men som sagt, att läsa en tidning räcker inte, vill se nästa källa också, söker igenom farsans tidningar i lådorna i källaren och ser om jag hittar nått, han säger att tidningen ligger i någon låda, vi har så in i förbannat många snowmobiltidningar! Vi har nog faktist dom första också i en låda :loco:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Börjar med problemet :)
-Bor mitt uti ingenstans, och med ett rent av sk** nätverk för internet, och vart utan det då i ca 2 veckor (nästan)
och legat i feber i senaste veckan men en sjuhelv**** hosta.
-Den är såld också xD
-Inge pengar (jobbar på det)

Men jag har tänkt på en sak om min drömskoter, och även om den verkligen är min drömskoter också.
Tror jag väntar ett par år med att inskaffa en BigFoot, hur lockande det än är, så väntar jag med det.
Vi satsar på att få klart garaget till sommaren och så ska vi fixa dom andra skotrarna.
-Och kanske skaffar ett litet och lätt projekt att snygga till med färg och ny kolvring och så, tänkte en Ockelbo 600-1 75 till 79, värd en hel del i prydligt skick faktiskt :) Fixas på ca 2 veckor, och säljs på 5e kanske (själv inte fäst vid dem men tycker om att arbeta med dem)
Och den som väntar länge väntar på nått gott skulle jag kunna tro att man säger :)

Men tack för tipset ändå!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Men vad i hela?? Den är ju misshandlad, det ser jag iaf, och den har skidan hämtad från en Grizzly?
Vad i hela fridens namn har dom gjort med rutan? :S
Men annars håller jag med -ojoj.
2 på mindre än 4 veckor minsann, är jäkligt sugen men måste få bort dom andra maskinerna först, är självförsörjande på det mesta nu när det kommer till skotrarna.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har lite funderingar motor mässigt i BigFoot, och tänkte om jag och farsan skulle kunna få lite tips. (Åter igen pappas idéer kring effekt och pålitlighet, driver mig vansinnig om den här maskinen).
Vi får upp garaget nu till sommaren och jag börjar sommar jobba lite och fixar skotrarna på ledig tid, och säljer dem när dom är klara.
Sen börjar jag jakten på drömmen! :cool:

Om jag sedan får tag på en BigFoot, ska jag behålla motorn i den eller ska jag byta ut den mot något mera betrott och beprövat?
Har hört att Fuji motorerna har fungerat bra men är av mera en
Bombardier´are själv :bigsmile:
Om jag byter ut motorn, vad ska vi välja för något?
Farsan vill använda en 467 som sitter i hans maskin, som han har stor respekt för.
Jag vill vill ha en motor från ungefärligt samma år, omkring 92-95.
Farsan har haft funderingar kring 4-takt från modernare tiderna, v800 och sådana motorer, men en sådan motor kostar begagnad 10 000 kr nästan och har en hel del elektronik som jag inte ids koppla ens.

Tack på förhand! :)
-Och tack för att jag får så mycket vetskap om denna maskin, uppskattas verkligen, tack allesammans!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag gräver i pappas tidningsgömmor, och hittar modell guiden 1996, Snöskoter NR: 4 '1995, gissa vilken maskin jag hittade bland övriga märken? :) BigFoot 520F '96 årsmodell, hehe :D
Vet ej motormärket men det sitter en 521 cm3 fläktkyld motor i den hur som helst, svart chassi och svarta stripes på huven.
Så om det finns 43 st tillverkade BigFoots under '93 så hur många finns det '95 då månne? Men Årsmodell 1996 finns det av BigFoot, tro det eller ej :) Trodde knappt själv heller så jag ska leta vidare under morgondagen efter tidningarna med testerna, som då är NR: 6 '91, NR: 1 '94, för den som också söker i sina gömmor, och den ska nog finnas i NR: 5-8 '95 också då på 520F modellen.
Senare finns den ju med i Snowmobiles granskning bland de 180+ märken som funnits sedan 1950 tills 2010.

Men gla' man blir att se att den fortsattes på marknaden mellan 1994 och 1997, trodde den försvann helt åren emellan.
Pappa ska för övrigt söka fram broschyren han fick utav en kompis på Kalix Maskiner i Kalix när den stog där (dom köppte in 4 tror jag, 1 fläktkyld) då den lanserades, på både 430 modellen och 950 med 4-taktaren, och den maskinen jag nämde tidigare som inte hade 430 motorn, måste nog garanterat vart 520 modellen från '96! Jag har ett svagt minne av att jag sett en BigFoot i mitt liv, och till och med suttit på en och '96:ans BigFoot reder ju ut den saken. :)
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
520 motorn kommer från Hirth. Troligtvis finns det bara en sådan om ens det. Det kan vara så att den prototypen fick en annan motor till slut.