Svensk BigFoot?

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Kom o tänka på en sak...
Har du tagit bilderna från en hemsida eller är dom dina egna? :huh:
Bilder och fakta som jag lagt upp kommer från en broschyr/datablad som ligger hemma i garaget.
SDI motorn jag har valt att använda kommer från en Ski-doo MXZ -06 och har cirka 115hk. Hur många av dom hästarna som jag lyckats behålla när jag pusslat in pipan i chassiet återstår att se.
Det borde bli lite skillnad mot för orginalets 40hk.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Det finns ett sådant åbäke på blocket nu om nån är intresserad (trapper 602 (503)??)

http://www.blocket.se/vasterbotten/Big_foot_Dubbelbandare_26539210.htm?ca=6&w=3&last=1

Dock verkade han veta att den är sällsynt så den kanske inte blir gratis men.
Jag vet. Har sett den i måndags eller när det var. Vart så förbannad att den var i Umeå. Han ska väll säkert ha åtminståne 30 000 för maskinen.
Den är tydligen skadad som han nämner. Men Då har han inte lagt upp sitt nummer, namn, adress eller mail. Omöjligt att nå han? Mailade han i måndags och inte fått svar, mailade alltså genom "brevet" på Blocket, men den ska ju vara röd när mailen är inskriven och så vidare väll? Så Det sitter ju då där.
Men BigFoot är en skoter jag lätt skulle skyffla undan mina nuvarande skotrar för.
Min Alpine, Grizzly och Everest L/C det vill säga. Utan tvekan för att få tag på den där! Hur vida den går i snön vet jag inte. Kan nån av er berätta om hur den går i mjuksnön och i puder :biggrin1: Det har vi mycke av, bara mjuksnö överallt omöjligt att komma fram med smalbandare, bara Grizzlyn som kommer fram men det är ju på håret på vissa ställen då den börjar gräva ner sig lite, backa sen rammar man igen och så går det en bra bit till om man inte klarar hela vägen. Men det finns ställen där man bara spinner fast.

Men men, en Bigfoot är en maskin man klart ska försöka få tag i!!!:becky:
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Bilder och fakta som jag lagt upp kommer från en broschyr/datablad som ligger hemma i garaget.
SDI motorn jag har valt att använda kommer från en Ski-doo MXZ -06 och har cirka 115hk. Hur många av dom hästarna som jag lyckats behålla när jag pusslat in pipan i chassiet återstår att se.
Det borde bli lite skillnad mot för orginalets 40hk.
Dom säger ju att det är 45 med l/c versionen. 37 den fläktkylda versionen??
Vilken maskin har du?

Men om du lägger upp bilder på den sen. Ska du sätta nått på Youtube alls?
Tänkte, håller å med en liten film om BigFoot jag ska sätta ut. Med faktan och så vidare.
Tänkte också om du har nån bild på orginal motorn alls, om jag kunde lägga upp en bild på den med. Eller om jag får ta och låna några andra bilder också, om det går bra? :eek:
Tycker det behövs lite info på nätet om den där kalossen! ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tror ni det är värt att sälja bort min Grizzly Xp, Alpine 640 och Evrest 464an?
Har räknat att jag får nästan 30 000 om jag gör det och då kanske jag får tag i en BigFoot :eek:
Eller är en BigFoot värd mer... Nu äre kris jag behöver svar. Innan jag gör nåt dumt!
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Lite svårt att ge råd på en sån sak, kan ju va lite svårt att få tag i en sådan bigfoot, ifall den på blocket blir såld eller att han ska ha mer än 30 papp.
Själv skulle jag inte ens byta bort BARA 464an för en såndär häst, men jag har ju som förstått att du verkar värdera skoterkörning på ett annat sätt...
Tror risken är stor att du inte får tag i Bigfooten och sen står du där utan skoter. Tar ju ett tag att sälja bort de andra och då är blocketannonsen med stor sannolikhet borta.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Har haft kontakt med han idag. Har nekat till annonsen och kollar vidare, han ville ha minnst
20 000kr för den. Den är så långt borta så kunde inte fara dit.
Och han hade så många intressenter.

O´boy... hehe! Skoter körning för mig är.... Nja, komma bort från allt annat. Skönt att komma ut i naturen.
Dubbelbandare vill jag ha för det är häftiga maskiner, ingen fartmänniska.
Gillar stora maskiner som kommer fram i snön utan att fastna. Har kört med Grizzlyn i sån snö där ingen annars vågat ens! Men dubbelbandare är min stil! :biggrin1:
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Fleshball sa iaf via ett PM att en BigFoot drar ca. 2.5 lit/mil på bra före och vid t.ex ledkörning. Och ca. 3.0 eller mer vid sämre före och mjuksnö utanför led.
Så det pendlar säkerligen mellan 2.5-3.2 liter dårå.
Då den har en vattenkyld motor, som drar mindre bränsle än en fläktkyld motor enligt ett annat ämne, och har 45hkr/6 700 varv per minut och max 7 000 varv per minut.
Beror säkerligen på en lägre arbetstemperatur men högre effektvarv på lägre varvtal än en fläktkyld motor.
Han sa även att den har extern vattenpump som drivs via remdrift på mag-sidan och sitter på cyllindern. Liknande många Fujji motorer.

Kan man då byta ut Cuyuona motorn mot en fin Rotax 462 vattenkyld motor istellet?
Som har sin vatten pump på undersidan av motorn mellan cyllindrarna och drivs av vevaxeln, samt att den har slidmatning.
Och som har 60hkr/6 700 varv per minut och max 7 000 varv per minut. Så den behöver arbeta mindre än Cuyuona motorn, den har med andra ord högre effekt på lägre varv. I min Everest 464 drar motorn ca. 2.0-2.5 lit/mil, menar mina morbröder iaf som var förra ägarna. Så den borde vara effektivare i en BigFoot än en Cuyuona motor och det verkar finnas gott om plats under huven. Motorn är iaf på 462.8cc, ca 30 cc mer då. Och det ger nästan 1.2 hkr extra per cc? Inte dåligt va? Och sen så får den 75-80hkr med dubbla Mikuni VM-32 :hmmmm: Så det är 20 extra hkr då är det väll 2.4hkr extra? :huh:
Så en BigFoot 462 L/C Elektric verkar häftigt, inte lika häftigt som Fleshball´s BigFoot 600 SDI på 115hkr :biggrin1:
Men 80hkr är inte dåligt, inte 60hkr heller! ;)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nix, gammalt hederligt insug utan reeds.

Så här ser den ut:
http://wichita.craigslist.org/pts/1680369099.html
Jag som trodde den hade det... Kom igen, pappas Everest 444 -78 har ju det!
Kanske därför den inte har mer än 45 hk.

Men är motorn bra då?
Gubben på Blocket menar att den ska blöddra ofta när den går tungt :hmmmm:
Finns inget dragsnöre heller :huh:
Men vilken kåpa den har för vatten pumpen då! :biggrin1:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Om man bygger en packlåda till den här maskinen, WOW man får i med grejer!!!! 104x70cm last utrymme! Bygger man en bra låda, kan man ha med sig en liten
Ski Doo Elan, den är 75-80cm bred mellan skidorna. Ner med bakändan säger jag ju då! :biggrin1:

En ännu mindre skoter är ju Rajd 46. Säkerligen lika bred som Elanen men kortare nog :huh:
http://www.youtube.com/watch?v=c8jerGDl2WM
Men klart det går trycka ner dom här maskinerna i packlådan på en BigFoot!!! :becky:

Så här går det till: Man bygger lådan och tar till vara allt utrymme. Blir ca. 101x67cm utrymme i lådan, förstärker den och så vidare. Sen ska man åka ut på en tur med familjen. Kanske till stugan eller på fisket. Det är andra skotrar med också, kanske en granne, kompis, familje medlem.
Ner med Elanen för fasiken! Den ska med, sen drar vi ett spändband över skidorna så inte maten blir mosad i väskan och sen så iväg på resan. På resan så får någon slut på bensin i sin maskin, TAADAAA räddningen i packlådan ;) En liten Elan 250!!! Eller en Rajd 46, men ni fattar väll vinken. Och fatta vad kul ha med en skoter på en skoter :peace:
Najs idé va!? Om nåt händer så har man "snöskor" i lådan, hehe!

Man är ju fan ett geni!!! :loco:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nu tänker jag få ut videon på YouTube om BigFooten! Tänkte musik i videon. Videon är ca 7 minuter lång . Tänkte en svensk sång,
behöver inte sjungas på svenska.
Typ mustasch eller nåt, kom med förslag om vad som passar! Har dansband också i datan hehehe! :biggrin1:

Sen gör jag en del 2 om videon får visningar! Och har även tänkt att pressentera er som hjälpt mig med all information!!! ;) Bara musiken som fattas!
 
Last edited:
D

Deleted member 9532

Vet inte om någon skrivit detta redan eftersom jag hoppade lite bland inläggen och blev förvirrad, men det är bara några år sedan som Snowmobile (har jag för mig) Gjorde ett reportage om just BigFooten så hör med någon på redaktionen så kanske dom kan luska fram den artikeln som var på några sidor =)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Vet inte om någon skrivit detta redan eftersom jag hoppade lite bland inläggen och blev förvirrad, men det är bara några år sedan som Snowmobile (har jag för mig) Gjorde ett reportage om just BigFooten så hör med någon på redaktionen så kanske dom kan luska fram den artikeln som var på några sidor =)
Pappa har ett nummer men han vet bara inte var den är, men han är helt säker på att han har ett nummer.
Finns ju annars en bild på den i Snowmobile Nr.1-2010. Får du fram artikerln så vore det ju bättre!
Är det körtest och så vidare i artikerln? :huh:
Erkänn det är en maffig maskin! :biggrin1:
 
D

Deleted member 9532

Jag vet inte riktigt innehållet, det var länge sedan jag läste det. Troligtvis så har jag numret undanstoppat på vinden uppe på landet så jag ska kika där när jag kommer upp nästa gång =)

Har för mig att det var ett reportage på fyra sidor om den. Kan tänka mig att det säkert är en 3-4 år sedan som jag läste denna artikel!