VES pro xr 800 bild finns....

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Tidiga VES-ventiler, bla på polarens Edge 800 -02 han hade en gång i tiden, böjde sej gärna och fastnade nåt så in i h-vete, om dessa tidiga tenderade att gå av vet jag inte. På ALLA -04or jag vet av har en eller flera ventler gått av, bl.a på min tidigare ProXR, hur det är på -03or vet jag inte.
 
Last edited:

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Hej!

Passar på att låna tråden lite med en snabb fråga..

Jag har precis köpt en RMK 800 Vertical Escape, 159". En -04:a. Den har gått strax över 600 mil. Är detta nåt även jag bör fundera på? Byta ut VES-ventilerna alltså. Kan man få tag i någon instruktionsbok till nämda skoter? vore bra då man inte är så bra på att skruva osv :|
 
R

Robin

Gäller endast bigblock motorerna vad jag vet, Dvs Liberty 700ves och 800ves.
Normalt ska det vara utbytt på alla motorer då det är en servicebulletin dock kan man väl ha haft otur med okunnig eller obrydd ägare som inte bytt.

Lättast att kontrollera är att helt enkelt plocka bort ves porten och känna efter med en magnet (rostfria är magnetiskt/Alu är icket det).

Vardera port sitter med 4st bultar (någon tumstorlek men jag har för mig att strl 10 passar).
De 2 bultarna i horisontel linje skruvar fast hela ves porten i cylindern.
Lossa dessa och dra ut hela porten.
Giljotinen som ska bytas ut sitter fast i vesporten så ingenting kommer varken dras isär eller rammla ur.

Ta det dock lugnt så ni inte river sönder packningen mellan ves-port och cylinder om ni är så snåla att ni inte tänker byta ut den ;)

Och som sagt, är portarna inte utbytta så råder jag att inte köra en meter till med skotern, då de i värsta (flesta) fall leder till totalt motor haveri om giljotinen lossnar och rammlar ner i cylindern.
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Har öppnat å kollat.Hittade 2st väldigt skitiga alu giljotiner.
pratade med ÅF å han hade aldrig hört talas om detta problem.Fanns heller ingen service bulletin på detta sa han.Han sa däremot att lyckas jag hitta en service bulletin där det står att åf ska stå för detta byte så lovade han att han skall ge mig ett par i rostfritt samt kontakta alla kunder han hade som också kan vara drabbad.Hittade jag inte bulletinen så kunde han inte göra nåt(han hittar inte den).Jag kunde beställa om jag ville sa han men tyckte jag bara skulle göra rent å sätta tebax dom.
 
R

Robin

Har öppnat å kollat.Hittade 2st väldigt skitiga alu giljotiner.
pratade med ÅF å han hade aldrig hört talas om detta problem.Fanns heller ingen service bulletin på detta sa han.Han sa däremot att lyckas jag hitta en service bulletin där det står att åf ska stå för detta byte så lovade han att han skall ge mig ett par i rostfritt samt kontakta alla kunder han hade som också kan vara drabbad.Hittade jag inte bulletinen så kunde han inte göra nåt(han hittar inte den).Jag kunde beställa om jag ville sa han men tyckte jag bara skulle göra rent å sätta tebax dom.
Du har då en väldigt okunnig ÅF.

Ring Generalagenten i sverige för Polaris och hör efter om du kan få en kopia skickad åt dig.
(Själv kommer jag inte in på Polaris hemsida för att kolla vem som är det men kika efter du så hittar du säkerligen kontaktuppg)

Detta med alu giljotiner som ska bytas ut mot rostfria är väldigt gammla nyheter, absolut inget nytt som nyligen kommit fram.

Har sett rasad liberty 800ves motor pga att giljotinen just lossnat, i detta fall under tomgången så det var inget större haveri än att cylinder och kolv behövde bytas samt vev riktas. Tänk er då skadorna om det händer när motorn går på toppvarv.

Jag hade då inte kört en meter till med alu giljotiner.
Det första jag gjorde när jag fick hem min maskin var att byta ut ena giljotinen såfort skotern landade i garaget.
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Lättast att kontrollera är att helt enkelt plocka bort ves porten och känna efter med en magnet (rostfria är magnetiskt/Alu är icket det).
Rätta mig om jag har fel, men inte är väl rostfritt magnetiskt?
 
R

Robin

Rätta mig om jag har fel, men inte är väl rostfritt magnetiskt?
Det antar jag då det är stål? Material egenskaper i olika metaller är inte min starkaste sida.

Jämförde då mina viktmässigt då det skiljer en hel del i vikt mellan alu och rostfria giljotiner. Alu giljotinerna har dessutom ett annat utseende på ovan eller under sidan gämt emot rostfria har ja för mig, detaljer man inte lägger på minnet dessto mera.
 
R

Robin

Mitt fel, rostfria är ej magnetiska.

Giljotinen med ves port monterad på är rostfria, den till vänster är alu, ni ser ju skillnaden.



 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Ok tack Robin! men är du 100% säker att alla rostfria har dom där uttagen på ovansidan?
Tycker nämligen det ser ut som att mina är bytta,för nån har då varit å tagit lös dom innan,syns på bultar att dom blivit skruvad på mycket,samt att packningarna var så fräsch,dock inte nu eftersom jag råkade riva sönder en.........
 

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Ok tack Robin! men är du 100% säker att alla rostfria har dom där uttagen på ovansidan?
Tycker nämligen det ser ut som att mina är bytta,för nån har då varit å tagit lös dom innan,syns på bultar att dom blivit skruvad på mycket,samt att packningarna var så fräsch,dock inte nu eftersom jag råkade riva sönder en.........
Att någon varit där och skruvat borde ju inte vara något konstigt, själv tar jag då isär avgasportarna och rengör dem minst en gång per säsong! Hör väl till standard underhåll på en 2-taktare
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Jo absolut.bara en tanke.Men jag har nu stått å fejat hur länge som helst med avfettning å får inte bort ett skit! värsta kakorna med fastbränd olja.finns det nåt medel jag kan använda mig av som tar bort skiten,kanske man kan lägga dom i bensin över natten el nåt??
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
en pelarslip med stålkratch

vill tillägga att mina ventiler är svagt magnetiska.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Aceton, bensin,diesel. Prova.

På Zrn var det så där också och då tog vi en sån där hobby kniv eller vad det heter. En med ett sånt där blad man skjuter ut och sen kan bryta av för å få en ny vass del. Vi tog en sån å skrapa lätt medans vi hade dom i cellulosa förtuning.