VES pro xr 800 bild finns....

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Ja d här med svagt magnetiska kan jag hålla med om.Hållde en kylskåpsmagnet mot å kände motstånd,inte mycket men mer än om man satt den mot trä.därför jag undrade om alla rostfria har samma utseende som dom Robin postade.
 
R

Robin

Ganska säker på att alla i rostfritt är utskurna sådär för att få bort vikt som annars hade kunnat påverka när portarna öppnar. Det är då min teori.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Passar Liberty 700 VES på min 800? Jag menar avgasportarna, inte motorn.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena Simon,

Utan att själv "veta" då jag inte själv skruvat i dom så säger jag så här: På sprängskisserna ser det inte ut att vara samma. Huset, skruvar, kåpan osv verkar vara samma, men "skeden" är annorlunda. Eller iallafall så heter dom inte samma sak. Dina heter "SS Mach" och dom i 700:an heter "700 decom". Dina är dessutom mycket dyrare...

/Tobbe (Japp, chefen...) :ciao:
 

ricky

Välkänd medlem
9 nov 2006
218
0
16
Jo absolut.bara en tanke.Men jag har nu stått å fejat hur länge som helst med avfettning å får inte bort ett skit! värsta kakorna med fastbränd olja.finns det nåt medel jag kan använda mig av som tar bort skiten,kanske man kan lägga dom i bensin över natten el nåt??
När jag rengör så lägger jag oftast ner dem i bensinbad under natten och morgonen därpå så brukar det värsta ha löst upp sig så det är bara att "gnugga" bort.
 

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Jag tog ut mina igår, det var rostfritt!:) Dom hade dom där utfasningarna. Jag lät dom stå i 20min i lite bensin, sen var det bara att gnugga bort sotet med svinto, blev rätt bra.

Nu har jag dock en fråga. När jag lossade dom korta bultarna (så plastkåpan togs bort) så rann det ut lite olja. Ska det vara så pass mycket olja där inne att det faktiskt rinner ut, bara man lossar dom korta bultarna lite? :hmmmm2:
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
hm,d var lika på en av mina,kolla så membranet är tätt,tryck in giljotinen samtidigt som du håller för hålet på baksidan plastkåpan å släpp sen giljotinen,åker den ut så är d otätt.

Ang mina Giljotiner så verkar d vara en garantifråga.Tog med dom till en polaris mek å han sa byt nu! det är skrapmärken på ena giljotinen på höger sida av skeden samt en vass kant.Men måste tjata på handlaren jag köpte av för dom har precis betalat en boggie renovering åt mig så dom är lagomt glad..nya giljotiner gick på 1300:-st:(
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Rätta mig om jag har fel, men inte är väl rostfritt magnetiskt?
Tjena Wenna! Har jobbat med rf i ca: 25 år och ja det finns rf stål som är magnetiska sk duplex stål (50-50 ferrit / austenit) samt lågt legerade typ matbesticksstål.

Mvh/
Bola.................
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Tjena Simon,

Utan att själv "veta" då jag inte själv skruvat i dom så säger jag så här: På sprängskisserna ser det inte ut att vara samma. Huset, skruvar, kåpan osv verkar vara samma, men "skeden" är annorlunda. Eller iallafall så heter dom inte samma sak. Dina heter "SS Mach" och dom i 700:an heter "700 decom". Dina är dessutom mycket dyrare...

/Tobbe (Japp, chefen...) :ciao:

Okej okej, då vet jag! tack så mycket tobbe! ( chefen ):rock:
 

fisken

Medlem
4 nov 2008
30
0
1
Umeå
Jag tog ut mina igår, det var rostfritt!:) Dom hade dom där utfasningarna. Jag lät dom stå i 20min i lite bensin, sen var det bara att gnugga bort sotet med svinto, blev rätt bra.

Nu har jag dock en fråga. När jag lossade dom korta bultarna (så plastkåpan togs bort) så rann det ut lite olja. Ska det vara så pass mycket olja där inne att det faktiskt rinner ut, bara man lossar dom korta bultarna lite? :hmmmm2:
Var samma sak på min proxr. Rann ut en hel del olja när jag monterade bort plastkåpan, typ halva kåpan full med olja :hmmmm2:
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
En fråga bara:Jag får ej nya giljotiner på garantin eftersom dom som satt där fungerar,så d blir till å sätta tebax dom gamla.men har ju märkt att ena membranet läker,är d skadligt att köra ändå?Har kört 7km med min "nya"skoter eftersom den varit på verkstad å nu vräker det ner snö:(.Jag har varken pengar till giljotiner el membran nu,i slutet på månaden först så därför min fråga om det skadar motorn på nå sätt nu,den gick ju motor mässigt bra innan jag plockade bort avgasventilerna.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
En fråga bara:Jag får ej nya giljotiner på garantin eftersom dom som satt där fungerar,så d blir till å sätta tebax dom gamla.men har ju märkt att ena membranet läker,är d skadligt att köra ändå?Har kört 7km med min "nya"skoter eftersom den varit på verkstad å nu vräker det ner snö:(.Jag har varken pengar till giljotiner el membran nu,i slutet på månaden först så därför min fråga om det skadar motorn på nå sätt nu,den gick ju motor mässigt bra innan jag plockade bort avgasventilerna.

Ingen fara, 700'an ska tydligen inte vara utsatt för havererande avgasportar. Ang. membranet gör det inte mycket att det läker lite, så ut o kör du!
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Var samma sak på min proxr. Rann ut en hel del olja när jag monterade bort plastkåpan, typ halva kåpan full med olja :hmmmm2:

Det ska inte vara olja ovan för "gummi tutan" då har den spruckit eller nå liknande.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det ska inte vara olja ovan för "gummi tutan" då har den spruckit eller nå liknande.

Lite grann brukar det kunna läka igenom, dom är inte helt täta. De flesta jag sett har det varit mer eller mindre olja ovanför
 

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
Angående 700 an är det tydligen 2003 och nyare,
då är det samma ventil som till 800 an som hade problem och ville gå av.
Tydligen kan det ibland synas att den blev böjd innan den brister.

/ Lars