VES pro xr 800 bild finns....

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Är det överhuvudtaget någon som fått dessa ventiler utbytta kostnadsfritt ?

För er som har haft oturen att dom gått sönder:

Hur många är ni egentligen ? :)

1. Hur körde ni precis innan det hände ? Järnet . Djupsnö ? Tungt ? tomgång ?
2. Var motorn kall eller hade den körts länge ?
3. Fick ni nån varning innan ? Typ om ventilen böjts så att motorn tappade ork på låga varv ? Eller tappade ork på höga varv om den inte rörde sig ?
4. Hur såg ventilen ut då ni rengjorde den sist?
5. Vilken olja körde ni på ?
6. Hur stora skador blev det i motorn ?
7. Bestyckning.
8. Temperatur (ute temp)
9. Trim ? Mod ?
10. Miltal på motorn (ca)
 
Last edited:
D

Deleted member 6797

varför måste man byta dom igentligen? fasan körde 600 mil på sin sks 800 03a å dom gick aldrig för han?
 

MGrahn

Aktiv medlem
14 okt 2008
86
1
8
Piteå
Är det överhuvudtaget någon som fått dessa ventiler utbytta kostnadsfritt ?

För er som har haft oturen att dom gått sönder:

Hur många är ni egentligen ? :)

1. Hur körde ni precis innan det hände ? Järnet . Djupsnö ? Tungt ? tomgång ?
2. Var motorn kall eller hade den körts länge ?
3. Fick ni nån varning innan ? Typ om ventilen böjts så att motorn tappade ork på låga varv ? Eller tappade ork på höga varv om den inte rörde sig ?
4. Hur såg ventilen ut då ni rengjorde den sist?
5. Vilken olja körde ni på ?
6. Hur stora skador blev det i motorn ?
7. Bestyckning.
8. Temperatur (ute temp)
9. Trim ? Mod ?
1. Led, låg belastning och låg hastighet, ca 4000rpm.
2. Varmkörd + ca 1km efter led.
3. Ingen förvarning.
4. Såg OK ut
5. Nyköpt, så ingen aning.
6. Kolvar, vevaxel, honing osv.
7. Original 450
8. -5 till -10
9. Original
 

Jokk

Medlem
4 okt 2008
10
0
1
Frösön


Råkade ut för detta fredagen 20/3 på sks 700 -02. Giljotinen gick av och klämdes mellan kolv och cylinder. För att svara på frågorna:

1. Körde på ca halvgas uppför en kilometerlång backe (led) och nästan uppe hörde jag ett nytt ljud från motorn. Väl uppe skulle jag stanna och vänta på polarna och när motorn går ner på tomgång stannar den. Trodde först att den värmenypt men det var giljotinen som gått av.
2. Skapligt varm. Kört ngn timme, käkat lunch och sedan körde vi väl ca 5 minuter.
3. "Rassligt" ljud från motorn.
4. Fin då. Nu se bild.
5. Polaris VES Gold
6. Port helt skev. Kolv ser rätt så ok men måste bytas. Aluminiumrester på sidan och i kolvring. Övre kant stukad. Cylindern har aluminiumrester ovanför porten som syns på bild, men den borde gå att rädda.
7. Std
8. Ca +2
9. Orginal
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
väcker liv i denna lilla tråd:p kan säga att de inte ska vara allt för mkt olja där.men kör man med lite fet bestyckning osv så orkar inte motorn förbränna och då trycks de in olja därA:) och på nyare 600portarna och upppåt så finns inte den dära nippeln som sitter på 440in utan de är ingenting:) den nippeln ska föra iväg olja
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Till er som fortfarande har alu ventiler, byt till de nya!
Ni kommer förhoppningsvis spara en massa pengar på det!

1. Körde rätt så lugnt strax innan det havererade dock så var det hårdkörning fram tills dess
2. Varm, kört ca 1,7 mil
3. Sekunderna innan så hörde jag att ett rassel från motorn sen bara dog den.
4. Gjorde rent den kvällen innan, ventilen såg fin ut
5. BRP:s mineralolja
6. Kolven sprack, cylinder ser ut att ha klarat sig. Vev okänt ännu.
7. Orginal
8. -5
9. Orginal
10. 600

DSC02823.JPGDSC02826.jpgDSC02830.jpg
 

Janskers

Medlem
7 okt 2009
22
0
1
Haparanda
Lånar tråden till 2 frågor :) Vilka motorer är det som giljotinbyte rekommenderas? Har själv en prox 600 -03. Hur ser man skillnaden på alu och gjut?
 

xit

Välkänd medlem
30 mar 2009
256
0
16
41
Alfta
Hejsan!

Efter vad jag har fattat så är det 800 spisarna som har de största problem med dessa portar, din 600 maskin skall det inte vara någon större risk med. Dock så skadar det ju inte att byta till den rostfria varianten!

På den övre bilden ser du dom nya portarna dom känner du igen på de 2 nedfasningarna på ovansidan, den undre är en aluminium port, den har ingen nedfasning.

MVH

Lars
 

Attachments

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Japp är så på dessa ocksåvad jag förstått. Men var väll tror jag 05 som det byttes eller 06? Kollade på min men det var RF iallfall och skönt att veta så slipper man oroa sig:)
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Hejsan!

Efter vad jag har fattat så är det 800 spisarna som har de största problem med dessa portar, din 600 maskin skall det inte vara någon större risk med. Dock så skadar det ju inte att byta till den rostfria varianten!

På den övre bilden ser du dom nya portarna dom känner du igen på de 2 nedfasningarna på ovansidan, den undre är en aluminium port, den har ingen nedfasning.

MVH

Lars
Är väll bigblock dvs. 700 och 800 spisarna som har havirerat:)
 

Niwai

Medlem
19 feb 2009
26
0
1
Nyland, Sweden
Har precis fått hem min pärla, en Edge X 700 -02 gått strax över 500mil. Tråkigt att det första man kommer behöva göra är att skruva lös ves portarna å kika om det är bytt eller ej. HOPPAS HOPPAS HOPPAS!
Behöver skruva lite i den ändå, ändra tomgång och kolla munstyckena, misstänker att den går lite fett.
Har en mycket trevlig ÅF här så jag hoppas att om det är alu så kan de ordna ett bra pris.
Är det ingen som har beställt ifrån staterna? Med dagens dollarkurs borde det ju gå att få ett bättre pris därifrån, även om man råkar ut för tullavgift och dyl.