VES pro xr 800 bild finns....

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Har köpt nya ves idag, spelar det någon roll vilken väg dom ska vara?
Med gjutningen uppåt eller neråt?
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Var och monterade dom just och "gjutningen" ska vara uppåt, kunde bara stoppa in dom den vägen.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Är det någon som har hittat servicemeddelande gällande giljotinerna?
Har det verkligen någonsin funnits servicebulltein gällande ventilerna ?

Jag köpte RF själv och bytte på min maskin, men det är ju bra att ha ifall nån frågar.
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
Jag har letat men ej hittat,va till ÅF satt en stund med han framför datan å han hittade bara en sak å d var en rekomendation från Polaris om att byta ut dom,d va inte samma som att de ska bytas ut för d meddelandet va annorlunda vi kollade bla på tankar till prox2 proxr -04 det meddelandet stod det i klartext att alla ÅF ska byta ut tankarna utan kostnad för kunden,men inte nåt ang giljotiner utan endast ett rek brev där.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Efter att läst denna tråd så verkar det som det är läge att byta men att man måste kosta på det sjäv. Är det bara giljotinerna man byter eller är det membran osv också.
Någon som har pratat med generalagenten om detta?
 

Offset

Välkänd medlem
6 feb 2007
388
0
16
Bolleberget(Bollnäs alp):)
D ska tydligen finnas en nyare sorts membran som håller tätt bättre.kommer inte ihåg vilken färg dom hade.d ska finnas ljusblå samt svarta men kommer inte ihåg vilka som var d nya,har själv ljusblåa membran.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nej dom sotar inte igen,men dom blir skitigare å får rengöras oftare än med ves.körde vanlig OK olja i xcn som vi hade förrut å det gick då bra.
Jämför du mot delsyntet då? Finns många andra helsyntet (typ alla) som är likvärdig med VES-oljan i sot/avlagringssynpunkt ...men dom luktar ju inte lika gott =)

För att minimera avlagringar på VES-portarna så använd en Helsyntetolja. Sen om man vill betala lite extra för att det även ska lukta polaris-gott så kör på VES-oljan.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är det någon som har hittat servicemeddelande gällande Liberty-800 giljotinerna ?
Har det verkligen någonsin funnits servicebulltein gällande ventilerna ?

Durability of the VES (power valves) found in the big block Liberty 800 engines has been an issue for a number of Polaris riders.
The 800 mill does not have the same water jackets as the smaller bore 700, and thus the valves are subjected to higher operating temperatures due to the greater amount of heat being generated with the bigger displacement engine.

Polaris has discontinued the sale of the (accessory) titanium valves, and now offers a relieved stainless steel valve as a premium accessory part. This is the valve of choice for replacement of the original cast valves that seem to be more prone to deformation.
Order Polaris part # 2202838 for the Stainless Steel VES Kit that includes two SS valves and a set of springs with instructions.


.
 
25 dec 2008
20
0
1
lånar tråden lite hära. Jag villl ut o pumpa puder idag men jag har glömt bort hur mina ves ventiler ska sitta. Vilken sida upp? Har det någon betydelse om dom inte hamnar på samma cylinder som den satt på tidigare?
Snappppaa svar grappar!!
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jo det kan bara sitta åt ett håll! med gjutningen uppåt.
Och tror inte det spelar någon roll om du byter plats på dom?