Falska Yamaha Nytro hos Importexperten - VARNING!

killerkid

Välkänd medlem
13 okt 2004
190
1
6
norrland
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

sen beror det på vad det står i papperna vad han betalat för de, kanske har skrivit ner värdet på skotrarna så blir det mindre moms
 

MP_Swede

Välkänd medlem
31 dec 2008
178
0
6
Bålsta
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Tack Hannu,

Bra beskrivning.
Vet du också hur man kan undersöka om säljaren har betalat Moms så man inte åker på den som köpare?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Ja, momsfiffel är MYCKET vanligt på fordonsimport enligt Tullverket, så han tycker att man ska vara extra vaksam.
Tullverket har bra koll på vilket värde som är rimligt, och det är originalfakturan som slutligen bestämmer värdet.
Det finns även ett gränsöverskridande samarbete, så det är ingen seriös handlare som vill skriva en bluff-faktura med ett lägre pris, med risk att bli synad och få problem, i alla fall inte för 40 snöskotrar (men det kan ju vara toppen av ett isberg, vem vet).
Den höga svenska momsen gör att momsfiffel är otroligt lönsamt och förhållandevis enkelt.
De oseriösa som momsfifflar låter helt enkelt bli att betala in svensk moms och tjänar därför mer på varan.
Istället säljs skotern eller bilen omgående av importören, ofta till ett onormalt lågt pris för att få bort den så snart som möjligt.
Ett exempel är: Köp den i Amerika, ta in den till Tyskland som har 19% moms, och betala momsen där.
Sedan tar du den till Sverige och säljer den fort, och låter någon annan få bekymmer med att momsen som är betalad på 19% i Tyskland istället skulle ha varit 25% i Sverige.
Det enda som krävs av det fifflande företaget är att det har registrerat sig för att få lyfta moms i Tyskland.
Det här utförs tyvärr i stor skala i Sverige, och ofta ligger organiserad brottslighet bakom, vanligast på bilsidan, eftersom pengarna är större där.
Eftersom momsärende har lång handläggningstid, samtidigt som målvakter (meddellösa personer utan tillångar, ofta med missbruksproblem) är de enda som syns på dokumentationen, kommer de riktiga bedragarna alltför ofta undan.
Problemet för dig som köpare är att Skatteverket går igenom varje enskild import där moms inte är betald, för att se vilka som sedan har betalt svensk moms.
Det kan ta lite tid, men förr eller senare kontrolleras samliga affärer, eftersom staten annars förlorar hundratals miljoner på momsfusket.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att kontrollera att momsen är betalt, någon som försvårar för köpare som inte vill råka illa ut, eller bidra till brottslighet .

Vem kommer då att få betala momsen när staten till slut upptäcker att den inte är betald.?
Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder och/eller har använt målvakter, KAN momsskulden komma att följa fordonet.
Det finns alltså en risk att den som exempelvis köpt en skoter värd drygt 100 000 kr, eventuellt kan få ett inbetalningskort på 25 000 kr i brevlådan.

Därför är det MYCKET viktigt att ALLA som köper importerade fordon säkerställer att den svenska momsen är betald.
Som köpare innebär det att du ALLTID ska kräva att få se orginalkvittot, och helst ringa den utländska handlaren och se till att kvittot är äkta (undersökningsplikt).
Det ska framgå att momsen är betald i Sverige av ett separat kvitto.
Se till att alla papper är i ordning, att importören är samma person som skriver på kvittot.
Gör vad du kan med andra ord, och var skeptisk till alltför låga priser i kombination med snabba affärer.
M.V.H
/Tobias
 

deben1212

Medlem
17 jan 2011
10
0
1
Stockholm
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Kan inte svara för om snöskotrarna existerar eller inte, men hur chockad blev inte jag idag när UPS ringer för att planerar leverans. Och efter klockan 15:00 idag stod det en Kazuma Jaguar 500cc på min garage uppfart, faktiskt precis som utlovat.

Sen om det finns snöskotrar eller ej vet ja inte, men ATV fick jag iaf.

P.S Försökte beställa en snöskoter idag också då det kändes tryggt, men fick samma svar att en kund köpt 6 st och han väntar på betalning och skulle den kunden hoppa av så skulle han kontakta mig D.S
 

deben1212

Medlem
17 jan 2011
10
0
1
Stockholm
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Ja, momsfiffel är MYCKET vanligt på fordonsimport enligt Tullverket, så han tycker att man ska vara extra vaksam.
Tullverket har bra koll på vilket värde som är rimligt, och det är originalfakturan som slutligen bestämmer värdet.
Det finns även ett gränsöverskridande samarbete, så det är ingen seriös handlare som vill skriva en bluff-faktura med ett lägre pris, med risk att bli synad och få problem, i alla fall inte för 40 snöskotrar (men det kan ju vara toppen av ett isberg, vem vet).
Den höga svenska momsen gör att momsfiffel är otroligt lönsamt och förhållandevis enkelt.
De oseriösa som momsfifflar låter helt enkelt bli att betala in svensk moms och tjänar därför mer på varan.
Istället säljs skotern eller bilen omgående av importören, ofta till ett onormalt lågt pris för att få bort den så snart som möjligt.
Ett exempel är: Köp den i Amerika, ta in den till Tyskland som har 19% moms, och betala momsen där.
Sedan tar du den till Sverige och säljer den fort, och låter någon annan få bekymmer med att momsen som är betalad på 19% i Tyskland istället skulle ha varit 25% i Sverige.
Det enda som krävs av det fifflande företaget är att det har registrerat sig för att få lyfta moms i Tyskland.
Det här utförs tyvärr i stor skala i Sverige, och ofta ligger organiserad brottslighet bakom, vanligast på bilsidan, eftersom pengarna är större där.
Eftersom momsärende har lång handläggningstid, samtidigt som målvakter (meddellösa personer utan tillångar, ofta med missbruksproblem) är de enda som syns på dokumentationen, kommer de riktiga bedragarna alltför ofta undan.
Problemet för dig som köpare är att Skatteverket går igenom varje enskild import där moms inte är betald, för att se vilka som sedan har betalt svensk moms.
Det kan ta lite tid, men förr eller senare kontrolleras samliga affärer, eftersom staten annars förlorar hundratals miljoner på momsfusket.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att kontrollera att momsen är betalt, någon som försvårar för köpare som inte vill råka illa ut, eller bidra till brottslighet .

Vem kommer då att få betala momsen när staten till slut upptäcker att den inte är betald.?
Eftersom den oseriösa momsfifflande importören ofta redan har kronofogdeskulder och/eller har använt målvakter, KAN momsskulden komma att följa fordonet.
Det finns alltså en risk att den som exempelvis köpt en skoter värd drygt 100 000 kr, eventuellt kan få ett inbetalningskort på 25 000 kr i brevlådan.

Därför är det MYCKET viktigt att ALLA som köper importerade fordon säkerställer att den svenska momsen är betald.
Som köpare innebär det att du ALLTID ska kräva att få se orginalkvittot, och helst ringa den utländska handlaren och se till att kvittot är äkta (undersökningsplikt).
Det ska framgå att momsen är betald i Sverige av ett separat kvitto.
Se till att alla papper är i ordning, att importören är samma person som skriver på kvittot.
Gör vad du kan med andra ord, och var skeptisk till alltför låga priser i kombination med snabba affärer.
M.V.H
/Tobias
Om någon tar en bil från USA till Tyskland och momsar den där på 19% så behöver ingen betala mellanskillnaden till 25%
Då Tyskland är EU och EU Moms är då betald.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

"igår 23:34 #65 deben1212
Visa profil Visa foruminlägg Privat meddelande Visa blogginlägg Lägg till som kontakt

Rookie sledder

--------------------------------------------------------------------------------

Reg.datum:Jan 2011
Ort:Stockholm
Skoter/ATV:RTX 2010
Inlägg:5Sv: billiga nytros xtx hos importexperten
Kan inte svara för om snöskotrarna existerar eller inte, men hur chockad blev inte jag idag när UPS ringer för att planerar leverans. Och efter klockan 15:00 idag stod det en Kazuma Jaguar 500cc på min garage uppfart, faktiskt precis som utlovat.

Sen om det finns snöskotrar eller ej vet ja inte, men ATV fick jag iaf.

P.S Försökte beställa en snöskoter idag också då det kändes tryggt, men fick samma svar att en kund köpt 6 st och han väntar på betalning och skulle den kunden hoppa av så skulle han kontakta mig D.S "





Det var en fruktansvärt snabb leverans måste jag säga, lite väl snabb till och med. Du har nu lagt in 5 inlägg här, och det står att du kommer ifrån Sthlm, men din ipadress visar på Örebro vilket är samma som domännamnet spårades till, hur kommer det sig?
 
Last edited:

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Synnerligen märkligt att du reggade dig precis så att du kunde deltaga i denna tråd.

2011-01-17 är ditt regdatum i forumet.

I övrigt så bor jag i Sthlm själv, så tala om vart du befinner dig så möter jag upp dig.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Jimmy du kan nog vara lugn för mössan, här är hans alla inlägg:

Ämne: billiga nytros xtx hos importexperten
av deben1212 Svar:69
Visningar:2 500Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Om någon tar en bil från USA till Tyskland och momsar den där på 19% så behöver ingen betala mellanskillnaden till 25%
Då Tyskland är EU och EU Moms är då betald. igår 23:34 Ämne: billiga nytros xtx hos importexperten

av deben1212 Svar:69
Visningar:2 500Sv: billiga nytros xtx hos importexperten


Kan inte svara för om snöskotrarna existerar eller inte, men hur chockad blev inte jag idag när UPS ringer för att planerar leverans. Och efter klockan 15:00 idag stod det en Kazuma Jaguar 500cc på...

2011-01-17 21:54 Ämne: billiga nytros xtx hos importexperten
av deben1212 Svar:69
Visningar:2 500Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Jag kunde inte hålla mig, Jag var tvungen köpte en fyrhjuling, för tänkte att jag klarar mig utan dom pengarna tills polisen fixar tillbaka dom om det inte kommer nått. Får se vad som händer nu,... 2011-

01-17 21:51 Ämne: billiga nytros xtx hos importexperten
av deben1212 Svar:69
Visningar:2 500Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Tänkte köpa där idag men gjorde en snabb google sök och hittade hit Tur var väl det, Men man blir ju sugen när det är så billigt så blir man girig men jag hoppar nog det där! Tack för varningen 2011-0

01-17 21:49 Ämne: billiga nytros xtx hos importexperten
av deben1212 Svar:69
Visningar:2 500Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Måste bara vara lite besser;) förmodligen kommer dom då i en two floor och enligt mina beräkningar med mått så borde det gå in exakt 40 i en 40" ;)






Bara denna kommentar är skäl för att ana oråd:

"Jag kunde inte hålla mig, Jag var tvungen köpte en fyrhjuling, för tänkte att jag klarar mig utan dom pengarna tills polisen fixar tillbaka dom om det inte kommer nått. Får se vad som händer nu,... "

Vem kan inte hålla sig ifrån att köpa en 4-hjuling mitt i vintern?
Jag har aldrig hört någon svara att man klarar sig utan de pengarna tills polisen fixar tillbaka dem. När har polisen någonsin "fixat" tillbaka någonting?

Helt oseriöst.
 
Last edited:
D

Daweasel

Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Mycket snyggt jobbat Nordland!:heh:
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Jimmy har koll....

Det kommer mer info alldeles snart.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Egentligen synd att bluffmakaren vart avslöjad på detta vis. Hade varit kul om någon bestämt träff med skojaren och haft en dold kamera som spelat in hela tillställningen.
Hade varit kul att se den filmen, speciellt när sedan "Farbror Haffa" fick träffa "Hoffa" :heh:
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Vi har personuppgifterna redan, Jimmy har spårat ipadresser email och personuppgifter. Detta får bli en polissak.
I övrigt så känns det bra att vi har ett forum som fungerar på detta sätt, förhoppningsvis har forumet räddat någon från att bli av med sina besparingar.
 
E

ejwbegysv

Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Ja då ska vi se...

Först vill jag säga att jag är ingen jurist/åklagare/polis, utan detta är mest en sammanfogning av på nätet publika uppgifter som deben har valt att lägga ut själv.. Utöver detta har jag mer info på tex reggade domännamn, info från webbshoppen som används samt information från Payson. Jag kan och vill dock inte lägga ut personuppgifter på nätet.

Det viktiga här är att stoppa detta så fort det bara går så att ingen blir lurad till något..

För att ha kvar infon om det försvinner så började tråden med detta (dock ändrad sedan tråden startade, från början var det 8999kr i förskott som gällde och inget annat):
0__1.jpg

Blev fundersam efter dessa inlägg:
0_1.jpg

Troligen fejkad info som stärkte misstankarna:
1.jpg

Epostadress som användes vid registrering:
2.jpg

IP-adress vid registrering:
3.jpg

En snabb koll på nätet visar att den är från örebro (dit jag spårat andra saker tidigare ang. importexperten):
4.jpg

Av en slump pratar "vår" deben om import av skotrar med mera på ett starta eget forum:
5.jpg

Lite annat som han pratar om på det forumet:
6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg


deben1212 har och kommer fortsättningsvis att få svara på våra påståenden om han vill!
 
Senast redigerad av en moderator:

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Sv: billiga nytros xtx hos importexperten

Jo, vi ska nog hjälpa varandra här i forumet istället.