Variatorrem, fabrikatiosfel, gammal eller hårt körd?

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Det är ju kanske så att den är byggd för lössnö, vad tror du om drevning? har ett 19t drev liggande.
annars med sek fjädern, är den mer lämpad den röd/svarta?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
helixren är lite väl aggressiv för lössnö... det är ju original 440 helixen. sen 19/39 i drevning blir nog fint.
satsa på en XX-42-XX helix.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Du säger den är agressiv, kan det ha att göra med mina remproblem?
kan det räcka med att dreva ner?
Du Asker verkar ju veta vad som menas med dom där siffrorna på helixen?, men huvudsak jag testar med nån som heter xx-42xx? inga tips på nummer på XX?
Ang sek fjädern, ska jag köra på den?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
tex en 56-42-36 som sitter i många maskiner dock TSS98 variatorn funkar fint.
Ska kolla med "bamsegrill" vad han kör på exakt för den maskinen vägrar äta rem :)
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Vägrar äta, bara att tvinga:) men nu har jag iaf drevat ner, 19/39 blev det, känns att den inte blir lika het på skivorna.
Har även kollat exakt graderna på helixen, 72-48-46 och den andra 70-46-46
Har vart och handlat mig en 1114 rem också men inte vågat testa med den än!
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
oj det var häftiga slutvinklar på helixen..som sagt satsa på en som har 42 grader på slutet, lovar du kommer bli nöjd. Orkar den ens hålla varvet ospårat med den setupen?
56/42.36 med black/purple 160-240 tror jag skulle vara lyckat på en friåkningsmaskin i sekundären, drevningen är väl hyfsad nu, men personligen skulle jag drevat ner mera..
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
oj det var häftiga slutvinklar på helixen..som sagt satsa på en som har 42 grader på slutet, lovar du kommer bli nöjd. Orkar den ens hålla varvet ospårat med den setupen?
56/42.36 med black/purple 160-240 tror jag skulle vara lyckat på en friåkningsmaskin i sekundären, drevningen är väl hyfsad nu, men personligen skulle jag drevat ner mera..
jag har inga problem att hålla varvet vid sidan av leden, dock varvar den inte just mer än 7800, tror jag vart nöjd med drevningen känns mycket starkare, blir nog inget mer nerdrevat.
hur pass mycket "brukar" man ha sekundären flytande?
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
du ska en offset på 5/8 tum sen ha ett spel på 2-3mm utåt på sekundär axeln
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Nuså har det fixats lite i tomteverkstan, bl.a. Extra kylning till remmen, gjort sekundären mer flytande samt ner drevat!
Har även monterat en 1114 rem, så går den sönder i helgen då åker skoterfan ner i ån!
 

Attachments

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nuså har det fixats lite i tomteverkstan, bl.a. Extra kylning till remmen, gjort sekundären mer flytande samt ner drevat!
Har även monterat en 1114 rem, så går den sönder i helgen då åker skoterfan ner i ån!
Du ska inte testköra med gamla remmen först? Kanske svårt o testa med iofs då den redan blivit sliten iofs...
Försökte hitta igen vinkeln på min helix men det verkar som att art.nr inte finns på SPLs sida längre, som sagt ska min iaf ha **/42.**, sekundärfjädern ligger på 140-240 vilket e lite lägre än den svart/lila men har sett många som kört med den också...
Verkar som att vi fått till min tämligen bra iaf, har hittills gått en rem under två säsonger men nästan uteslutande friåkning så det går ju att få till :) Har dessutom ingen extrakylning till remmen (skulle säkert inte skada iofs), körde med en freeride förra helgen och den gick knappt att ta på efter lite körning...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
det känns ju jävligt fel att åka på den nya nu, klart man kanske ska testa lite med den dåliga iaf, kanske den håller iaf.
pratade även lite med han som gjort iordning variatorerna på min om att testa annan helix, men vad jag förstod de som så ändra man mest toppvarvet med mittersta siffrorna där, min orkar ju hålla varv och bör väl inte slita rem om det är fel helix?
140-240, då har vi lika fjäder då!? röd/svart! vad har du i primären samt vilken drevning åker du på?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Mja det är även att mittensiffran anger hur aggressivt variatorn ska växla upp till toppvarvet om jag inte tänker helt galet... 140-240 är den röd-svarta iaf, men 160-240 kanske är värt att testa iaf...? Min primär har 120-320 (svart/röd), ligger runt 4k tillslag. Drevning är jag osäker på, tror det är 45/23, dvs 1.95 ratio vad jag minns men är inte hundra...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
har kört mest hela helgen nu med 1114 remmen, och den verkar slita in sig riktigt bra utan att fransa sig. har kört riktigt lugnt till en början och gasat lite mer successivt. har dock inte vågat lekt i snön nått vidare. av den hårdaste körning jag kört har man utan problem kunnat haft fingarna på variatorerna.
nån som vet om man ska köra in 1114 remmen på nått spec sätt jämfört med dom vanliga remmarna?
 

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Bästa är att köra in remmen under lätt belastning på varierad hastighet. låta den kalna och sen börja om proceduren.
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
remmarna ska väl hålla rätt bra även med full gas från start ;D har då inte varit större bekymer för mej.
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
sitter med svart primär fjäder 170/360 och i skeundären kör ja med röd/svart 120/240