Märkes***eritråden...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.607
92
48
Örnsköldsvik
dom är ju lätta att bogsera hem när dom tjänat så OTROLIGT mycke vikt på att ha en drivaxel som är ihålig:) tragiskt att vikthysterin har gott så långt att man bygger nya skotrar som inte håller till första servicen ens ok man får det på garantin men du får inte bogseringen stughyran och helgen/vekorna på garantin....
Ihåliga har dom ju dock vare sen -07 eller nå liknande, om inte längre?
Det är att dom är i aluminium samt att limningen är bristfällig på vissa (många) axlar som är problemet.

Första Ski-Doo XP var ju inte direkt hulken maskiner heller. Hur mkt har dom fått upp sen första modellen? 20kg?
Sen är ju frågan om Polaris vågar svälja stoltheten och biffa på Pro-RMKn något, eller om det tar något år. (Exempelvis som med 900 & 755 motorerna...)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Jahaja, har skummat igenom tråden lite snabbt och har ju då sett att det klagas mycket på BRP och framförallt Ski-doo då. :)

Om man ställer sig frågan, är det konstigt att det är mest problem med BRP? Egentligen inte då BRP (Ski-doo och Lynx) tillsammans har ca 50% av marknaden. Då delar alltså Polaris, Yamaha och Arctic Cat på dom resterande 50%. Ändå har det varit jävligt mycket problem som uppmärksammats på Arctic Cat och Polaris är inte felfria dom heller. Dock kvalar väl Yamaha nästan in under den felfria kategorin, men hur kul är det att köra omkring med en klump på närmare 300kg.

Efter helgens fantastiska körning i massor med POW POW har ju jag fått svaret. Totalt 6 maskiner, jag med min + tre andra summitar alla 800 e-tec, en XF 800 -12 och en PRO RMK 800 -13.

Började med att remmen exploderade i Articen efter bara några mils körning, det resulterade också i en krokig vevaxel. Vibrationerna från motorn både känns och syns på hela skotern. Så för hans del blev resan kort, krängde på en ny rem, åkte tillbaka och sen var det bara åka hem med skiten.

Sen var det Polarisens tur, remmen gick där också, dock inte variator remmen utan den sk. belt drive remmen. Han hade turligt nog med sig en sådan reservrem och efter många om och men så fick vi den på plats. Men då remmen gick av i brant uppförsbacke så körde han ju givetvis fast när han då skulle försöka ta sig iväg. Då fick man ju se vilken otrolig kvalité/hållbarhet det är på kolfiber bakbågen. Inte nog med det, dagen efter slutade med att den fantastiska lösningen med limmad drivaxel också sa upp sig. Hade det hänt på samma ställe som remmen gick hade enda lösningen varit helikopter eller byta den i fält, men nu hände det bara ett stenkast från leden så jag fick agera bärgare med min summit.

Kort och gott, Amerikanerna kan då fan inte bygga snöskotrar, det är inte mycket annat dom duger till heller. Mc Donalds är väl deras största succé, om man nu ens gillar deras burgare, jag hatar dom då!
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Sanna mina ord !
Yammaha leder utvecklingen för dom har sett vad komma skall
totalförbud för tvåtaktare ,,,
å tänk vad utvecklingen skulle ta fart på 4-taktaren om alla märken la krut på den .kolla båtmotorsidan finns nästan inga tvåtaktare kvar .
så välkommna till tjocka klubben twosmoke lovers.......
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Ändå har nya 2-taktarna bättre utsläppsvärden (e-tec), så det lär nog inte hända!
2-takt har inte bättre utsläppsvärden (e-tec) än Yamaha 4-takt och även om de hade så håller dem inte längre än 500mil (om man inte har jord i fickorna).
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Sanna mina ord !
Yammaha leder utvecklingen för dom har sett vad komma skall
totalförbud för tvåtaktare
Tur det fins skotrar än med 2-takt för om det blir förbjudet om 2-3 år så kan man ju köpa en ny 2015 åka på den i 10 år å ha roligare med den än en 2030års Yamaha!
 
W

wettrob

Det var ju inte så farligt för en rotax.
Det man inte ser är att 3 lager var total slut, fettet var slut och ifall jag skulle kört några mil till så skulle det vara total ras, veven var svetsad eller vad fan dem hade gjort på ena sidan.
Skotern hade gått 425mil....
 

MTX

Välkänd medlem
3 feb 2011
116
2
6
Ihåliga har dom ju dock vare sen -07 eller nå liknande, om inte längre?
Det är att dom är i aluminium samt att limningen är bristfällig på vissa (många) axlar som är problemet.

Första Ski-Doo XP var ju inte direkt hulken maskiner heller. Hur mkt har dom fått upp sen första modellen? 20kg?
Sen är ju frågan om Polaris vågar svälja stoltheten och biffa på Pro-RMKn något, eller om det tar något år. (Exempelvis som med 900 & 755 motorerna...)

ja inte vet jag om dom blir stadigare av att vara ihåliga? och som sagt så räddar det inte stughyran bränsle till bil och släp och kanske hela påskfirande av en skoter som står still. jag förstår väl också att dom blir vekare i aluminium men en solid axel i stål fungerar och på vissa maskiner knäcker man ju till och med en sån. sen pyramider i kolfiber som går av och rem istället för kjedja som funkar/funkat hyffsat i alla år,,, jag är inte imot utveckling men faan provar dom inte skotrarna innan dom lanserar dom skidoo och artic som käkar rem och i vissa fall har dom inte ens tagit fram reservremmar innan dom säljer skotrarna... nä nog tar jag min så kallad tunga yamaha och pyyser vidare jag behöver inte försvara den för den fungerar.Men jag förstår för många som kastat ut 150 tusen på en grejj som inte håller 20-30 mil att man inte kan säga att det är skit förren man krängt vidare dyngan på nån annan. och så hoppas man att nästa årsmodell av samma märke ska vara bättre haha det har vi ju sett förr hur hur mycket dom provat ut dom nya lösningarna vi kanske tar lim eller gör en plåt och popnitar dit, sätter ett klammer, säger att det inte hör till garantin. när dom fungerar så har yamaha gjort en lika lätt som fungerar mycket bättre men jag ska köra fram tills dess inte skruva...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
2-takt har inte bättre utsläppsvärden (e-tec) än Yamaha 4-takt och även om de hade så håller dem inte längre än 500mil (om man inte har jord i fickorna).
Åfan så du menar att om 4-taktarn drar 1liter mer/mil så släpper den inte ut mer skit asså! polarns vector mountain drog 1-1,5liter/mil mer än min när vi var ut å körde!
Sen är alla maskiner som gått mer än 300mil ändå bara skit så då köper man nytt, vad som sker sen bryr jag mig inte i! ;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Åfan så du menar att om 4-taktarn drar 1liter mer/mil så släpper den inte ut mer skit asså! polarns vector mountain drog 1-1,5liter/mil mer än min när vi var ut å körde!
Sen är alla maskiner som gått mer än 300mil ändå bara skit så då köper man nytt, vad som sker sen bryr jag mig inte i! ;)
då ska du också räkna med att en 2t tar olja, de gör inte en 4t. dock är 4t tungt, värdelöst tråkig. så nej, kommer aldrig bli 4t
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
då ska du också räkna med att en 2t tar olja, de gör inte en 4t. dock är 4t tungt, värdelöst tråkig. så nej, kommer aldrig bli 4t
4T tar också olja, man byter den en/flera gånger per år och än så länge tror jag inte att fotosyntesen har mött sin överman :p

Spilloljan bränns säkert i oljebrännare för värme hos ÅF eller nån mackägare. Miljöavgiften täcker kanske nån slant på persons pension.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
4T tar också olja, man byter den en/flera gånger per år och än så länge tror jag inte att fotosyntesen har mött sin överman :p

Spilloljan bränns säkert i oljebrännare för värme hos ÅF eller nån mackägare. Miljöavgiften täcker kanske nån slant på persons pension.
visst tar dom också olja, men inte nån liter per tank som en 2t. självklart kör man me spilloljan i bilen för att va miljövänlig
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Häller på mer bensin i elden med denna fantastiska video! ;) Enjoy!


[video=youtube;b3X_IaErV60]http://www.youtube.com/watch?v=b3X_IaErV60[/video]
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Tog isär en primär från en M8 2011 nu ikväll.....

Skulle ta lös korset då rullarna var slut.

MEN KOM IGEN!!!

Helt sämst variator som krävde helt galet med styrka och specialverktyg.

Tacka vet jag TRA!