A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Har läst igenom hela tråden..kan bara säga..Grymt!!! Riktigt snyggt hantverk!!

Väntar spänt på en film sen...! :D Keep up the good work!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
one of a kind!!

ser inte alltför långt bort med en uppstart nu!
Måste göra dig lite besviken för så jättenära är det inte. Det är inte slutmonterat utan det sitter där temporärt för han ska tillverka fästen för att staga upp mellan turbon och chassit... Men mycket börjar ändå bli klart, motorn är dock inte ihopmonterad utan inväntar delar, oljetanken är väl planerad att påbörjas under veckan och sedan är det som sagt fästena. Sen är det mycket småpill kvar också men jag vet inte vad tidsplanen är, hoppas på provstart under november?
 
R

RevMan

Man blir likanyfiken varje gång man ser att den här tråden är uppdaterad. Helt klart en inspirationskälla,inom ett par år skulle jag verkligen villja bygga en egen turbo 2Takt,
Ska du bygga nått slags scoop för intercoolern eller räknar du med att fläkten räcker till?
Har du powerjets på förgasarna för att leverera extra bränsle under laddtryck?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Man blir likanyfiken varje gång man ser att den här tråden är uppdaterad. Helt klart en inspirationskälla,inom ett par år skulle jag verkligen villja bygga en egen turbo 2Takt,
Ska du bygga nått slags scoop för intercoolern eller räknar du med att fläkten räcker till?
Har du powerjets på förgasarna för att leverera extra bränsle under laddtryck?
Där lyktorna ska sitta kommer det bli ett stort luftintag.
Sitter powerjets på förgasarna.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Nu är äntligen den sista konan klar, lite småpassning kvar nu sen blir det helsvets. Sen blir det någon form av värmesköld mot luftfiltret och med lindad pipa borde det inte vara någon fara för huven, ligger ca 1-1.5cm från nu. Det hade jag på slp-piprona också och det funkade hyffsat :)



riktigt bra bygge asker, jag tyckte ja va dujtig som slängde i en 800 i min snopro men märker nu att jag kan börja bygga lego igen haha, hoppas allt kommer fungera för dig det är du värd. mvh anders
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Tack!

Det fick bli en detalj till ikväll, har förutom denna också gjort en enklare ritning på oljetanken. Tanken är att skotern ska kunna ligga åt vilket håll som helst och ingen olja ska kunna ta sig ut.

Anslutningen för olja ut ur turbon.


Inte riktigt klar med denna sida ska svarva några räfflor så slangen sitter fast bra.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack!

Det fick bli en detalj till ikväll, har förutom denna också gjort en enklare ritning på oljetanken. Tanken är att skotern ska kunna ligga åt vilket håll som helst och ingen olja ska kunna ta sig ut.

Anslutningen för olja ut ur turbon.
*bilder*
Snyggt!
En sån där skulle jag också kunna göra hur lätt som helst. Om jag får ett par år på mig... :cry::shocked:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Nu är oljetanken påbörjad!

Formen på oljetanken:


Såga...


Borra.


Tada, ett rör!


Oljepåfyllningsrör med lock.


Anledningen till att det är så långa rör som ska in i tanken är för att de ska vara i centrum av tanken. Så kan man ha tanken åt alla håll utan spill.
Blir även en baffel i själva tanken också.
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Stop nu..... hmmmmm..... sugsidan är från botten va?... där all olja finns... varför i alla fanders ska returen vara mitti burken?
en väl avväggd mängd skvalpplåtar borde vara en bättre lösning... hmmm... jag kan ha fel men jag är tveksam till den här konstruktionen...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Du har säkert rätt nu, men jag har inte visat upp några bilder på hur det är tänkt att fungera än... det är nog bara bamse som fått det förklarat och visat än så länge.

Men det är bra att du säger stopp, det uppmanar jag alla som tittar i denna tråd att göra om jag gör något som ser helt fel ut eller något...
Det får mig att tänka till en gång till och det är lätt att missa en del detaljer i ett sådant bygge.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som asker säger så ser inte jag några problem med den konstruktionen som är tänkt med returen placerad centralt i burken, men det skulle vara intressant om du utvecklade just varför du ser det som en nackdel? Oljan ska till botten men avrinningen från returen ska inte vara något problem för det är ju ingen direkt längre sträcka oljan behöver ta sig kontra att av returen direkt i botten, om det nu va oljetillförseln du tänkte? Men som sagt utveckla gärna för det är bra med input...
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Jag tänkte mest på hur ett torrsump oljesystem funkar, där vill man ju blanda retur oljan med den olja som finns i oljetanken för att utgämna värmen som oljan har med sig från motorn, och inte använda samma olja direkt.... jag tror att risken med att inte använda baffelplåtar är att du inte blandar oljan och det finns risk att det går varmt... turbon är väl oljekyld? nu är jag som sagt tidigare inte säkermen tror att det åtminstånde är något att fundera på
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Kommer snart med bilder på det färdiga resultatet... turbon är både vatten och oljekyld. Och jag kommer att koppla in även vattenkylningen på den (vilket inte alla gör)
Oljebehållaren kommer att innehålla ca 3-4dl olja. Vilket inte är mycket men är ungefär samma mängd som de kända turbokiten kör på.
Somsagt bilderna kommer att förklara funktionen så det är ingen ide att gissa hur det kommer att funkar innan de är uppe..