Arctic Cat 2012

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Jo det känns helt annorlunda nu..till det bättre!!

Nu lyder maskinen mycket bättre, på och utanför leden.

Minskat ner svängradien känns det som..

Fick lite väl hårt skidtryck från början, men styvade upp främre boggidämparen en aning, och vips så blev den sådär löjligt lättkörd som jag vill ha.

Även släppt lite på trycket i den bakre boggidämparen + att jag har lite softare framdämpare.

Släppt ut balatan 1 snäpp också.

I morrn ska jag hårdtesta den setupen mera. Misstänker att jag just nu inte har den bästa inställningen för branta långa uppförsbackar, risken finns att den vill resa mer än jag vill.

Men eftersom min körning är ganska blandad med små hopp, trång skogsåkning, skrå körning djup snö samt en del uppförsbackar, hoppas jag kunna hitta ett läge då jag trivs med skotern i de flesta lägena.

Till er som inte provat ändra nå på er setup (oavsett skotertyp & fabrikat), utan kör som det är från fabrik, VÅGA testa. Blir skillnad som natt & dag!!

Kolla även med pumpen att t ex framdämparna har samma mängd luft i sig, mina hade ojämt lufttryck i sig, så även min väns framdämpare.
Inte ovanligt att man kör med olika tryck i framdämparna för att kompensera att dom väger olika mellan vänster och höger. Vet inte vad denna modell har för viktskillnad men en 5% skillnad är inte ovanligt för att få samma "höjd" på båda sidor.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Brorsans startade inte en morgon förra helgen, då hade det frusit, tur va att vi hade tillgång till ett garage, och med hjälp av en skruvdragares batteri (12v) och en vanlig elkabel så var ja så köra pumpen baklänges och sedan framåt igen, sedan har maskinen gått varje dag, Nu rådde jag honom att köra på oktanbooster eller bara k-sprit för att vara säker på att det inte ska frysa. Vi har dock tankat på samma bränsle i princip hela tiden och min har bara gått.

Vad som kan vara en orsak till att vissa är känsligare än andra är att sugslangarna i tanken kanske inte ligger helt rätt på vissa maskiner.
 

mange.mxz

Aktiv medlem
1 maj 2006
66
0
6
ume
var ute idag en sväng 12 mil och efter bara 17 km så luktade det glykol så tog upp sidan så var det glykol droppar på rem skyddet , tog av huven o kollade verkade vara locket som läckte har nån haft samma fel eller körde resten av dan för det tryckte inte ut så mycket så det blev tomt ,
man såg glykolen i röret .
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Det problemet hade en vän till mig på sin Xf800. Han åkte då in till handlaren och bytte lock på garantin. Nu läcker den inte glykol längre.

var ute idag en sväng 12 mil och efter bara 17 km så luktade det glykol så tog upp sidan så var det glykol droppar på rem skyddet , tog av huven o kollade verkade vara locket som läckte har nån haft samma fel eller körde resten av dan för det tryckte inte ut så mycket så det blev tomt ,
man såg glykolen i röret .
 

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Läckande lock på min Xf oxå...
var ute idag en sväng 12 mil och efter bara 17 km så luktade det glykol så tog upp sidan så var det glykol droppar på rem skyddet , tog av huven o kollade verkade vara locket som läckte har nån haft samma fel eller körde resten av dan för det tryckte inte ut så mycket så det blev tomt ,
man såg glykolen i röret .
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Hur nöjda är ni med era mountain skidor på era M-skotrar
Funderar på att byta mina trailskidor till M-skidan för att få lite bättre flytförmåga, vad tror ni om det?
Trailskidan fullkommligt skär sig ner i djupsnön:nono:
 
Last edited:

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
slangen som vi har som expansionstank, har spruckit på ett antal maskiner, ifall den spricker på era, byt ut den mot en riktigt slang (ej genomskinlig) a-c kommer att byta ut alla slangar på alla maskiner till hösten.
 

mdtl

Välkänd medlem
9 feb 2011
154
0
6
luleå
Nån som satt på v-kitt eller annan v-kalibrering.Funderar på att slänga i m8 ans drevning framöver..
Tyst ang.remslitaget??
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Hur nöjda är ni med era mountain skidor på era M-skotrar
Funderar på att byta mina trailskidor till M-skidan för att få lite bättre flytförmåga, vad tror ni om det?
Trailskidan fullkommligt skär sig ner i djupsnön:nono:
Jag har M-skidan på Xf:en men tror den är obetydligt bättre än trailskidan. Har nya Slp PP som åker på nu i veckan. Då får man upp bärigheten som man vill ha det.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Jag har CA mtx skidorna på min M8:a och är mycket nöjd, bra bärighet och styr bra. Körde med XTX skidorna på en summit 800-09 förra året och de var tungstyrda enl min mening, hade andra stål på XTX:en. Kör med 4" Woodys iår på MTX skidan och den är inte alls lika tungstyrd (förmodligen en inställningsfråga)
 

Chiboogi

Medlem
14 dec 2011
16
0
1
örnsköldsvik
"Cat sent us letters stating you can use the 020 Belt on the 800's by adding 1 .090 shims under the deflection adjuster"
står det på theoutdoorshopinc.com ifall nån är sugen på lite billigare rem
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Dum fråga kanske men ska det ena luftintaget på turbo skotrarna vara igenpluggat?
Den vänstra uppifrån sett på min är igensatt, ska det vara så?:confused: