Dunkhållare fräsning

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Nu blev dessa färdiga :)



Skymtar det en askerbumper där bak???? :weird:



Monterat på en 144"



Med tjock 5l dunk.


Nu ska jag börja rita på en längre historia till mig själv som den Jeens_ beskrev samt så har jag fått en snilleblixt på en klockren design till 2012 AC

Vad gäller REX så spände jag fast hållaren i Boondockern i original "plupparna" som sitter på sidorna . Vet inte om dem plupparna finns i alla dock .
:)
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Nu blev dessa färdiga :)



Skymtar det en askerbumper där bak???? :weird:



Monterat på en 144"



Med tjock 5l dunk.


Nu ska jag börja rita på en längre historia till mig själv som den Jeens_ beskrev samt så har jag fått en snilleblixt på en klockren design till 2012 AC

Vad gäller REX så spände jag fast hållaren i Boondockern i original "plupparna" som sitter på sidorna . Vet inte om dem plupparna finns i alla dock .
:)
Passar dom på en IQ 121"?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag vet inte hurdan tunnel det är på dem tyvärr , men här får du mått så är det lätt att kolla :

Bredd : 380mm
Längd : ~155mm
Höjd : 72mm
Mått mellan infästningshålen (cc) 320mm

Jag var lite sådär äckligt driftig nyss och gjorde mig en prototyp till ac 153" :)






Edit: Om nån vill ha protoskenora till att testa så är jag ytterst medgörlig :)
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Kotte.
Får du någon ekonomi i lasern din när du bara skär "Braåhagrejer" hela tiden? =)

..... och rita konturen till A-C racket tog nog en liten stund också =)
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Livet är orättvist, här står jag filandes i timmar och du använder tangentbord :D ..!

Den sista var riktigt snygg, men blir även fin att sätta i köttet om man flyger av baklänges.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Kotte.
Får du någon ekonomi i lasern din när du bara skär "Braåhagrejer" hela tiden? =)

..... och rita konturen till A-C racket tog nog en liten stund också =)
Haha :D

Nog skär jag lite annat än roliga prylar ;)
Man måste ju få skära lite eget och få skapa lite så man inte blir insnöad på färdiga ritningar o utbredningar så man glömmer hur saker beter sig på riktigt.
Vad gäller ritandet så tror jag det inte tog ens en timme från att jag laddade in fotona på ac-skenan och skidkroken tills jag hade ritat vinklarna samt programerat plåten klart .

Mitt adhd hjälper när man får en snilleblixt men stjälper också många ideér man har så fort det kommer en liten motgång :p
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Haha :D

Nog skär jag lite annat än roliga prylar ;)
Man måste ju få skära lite eget och få skapa lite så man inte blir insnöad på färdiga ritningar o utbredningar så man glömmer hur saker beter sig på riktigt.
+1, lite belöning bör man ju få för att man sliter hela dagarna :)
Dock är jag imponerad av dina kreationer, har varken tid lr fantasi att göra nåt dylikt :)
Måste nog lägga ner lite mer tid och göra en lite fränare design på min dunkhållare för att platsa här på forumet nu ;)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Tack för positiv feedback!

Var dock och hämtade en massa delar till min rmk från pulverlack idag så nu ska skotern plockas ihop före jag sätter igång att skapa en unik rack till den , blev även över en j*vla massa röd pulverlack så jag kanske även förpestar blivande racket med samma pulver :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag är tyvärr sämst att rita på frihand men har ingen cad hemma o vad gör man inte när inspirationen slår till :)

Skall komma att sitta på min RMK 155" .
Ska ha plats för 2st 5l dunkar på tvären längst fram samt en lägre "packyta"
där bak .

Ska finnas en drös med hål och remspår så man alltid har nåt alternativ att spänna i .

Bakre delen kommer bli bockad inåt samt lite sågtandad eller dylikt på ovansidan för mer friktion . Ska även göra ett utbytbart lock till den lägre delen ifall man vill ha nån frän bild eller text .

Profilerna kommer jag att pulverlackera samma rödfärg som jag redan har på skotern , i dom stora långa håligheterna längst fram kommer jag också lägga in en högglanspolerad förstyvning med nåt tjusigt motiv som även den är utbytbar .

Stängerna kommer sitta fast med försänkta rostfria skruvar .

Kom gärna med några tips eller ideér före jag startar raspen :)
Materialet blir förövrigt 3mm alu EN 5754 .







Uploaded with ImageShack.us
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag är intresserad av en såndär om du har tänkt göra flera! Om man tar bort mitten staget på dunkdelen, kommer man då rymma en original polaris 10l dunk dära?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Om man tar bort mitten staget på dunkdelen, kommer man då rymma en original polaris 10l dunk dära?
Med lite ungefärlig räkning lite snabbt så kommer "dunkdelen" hamna på ca bredd: 360mm och längd ca: 330mm . mät hur stor 10l dunken är så kan man ju kolla om det går att passa in :)

Visst kan jag göra extra om du är intresserad , då blir ju pulverlackeringen billigare för mig :p (förutsatt att du är intresserad av röd)

Jag hoppas hinna rita och breda ut prototyp i autocad närmaste dagarna .

Ska sen testa om det ryms en spade om jag spänner fast ett par quickfist i locket men det är ett senare problem :)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Med lite ungefärlig räkning lite snabbt så kommer "dunkdelen" hamna på ca bredd: 360mm och längd ca: 330mm . mät hur stor 10l dunken är så kan man ju kolla om det går att passa in :)

Visst kan jag göra extra om du är intresserad , då blir ju pulverlackeringen billigare för mig :p (förutsatt att du är intresserad av röd)

Jag hoppas hinna rita och breda ut prototyp i autocad närmaste dagarna .

Ska sen testa om det ryms en spade om jag spänner fast ett par quickfist i locket men det är ett senare problem :)
Dunken är 293mm bred och 320mm lång så den kommer ju passa!

Vore perfekt om de är två hål i locket så man kan bulta fast fästen för en spade i det. För har själv försökt komma på en lösning att fästa spaden men inte lyckats.

Dock vet jag inte om jag skulle vilja ha den i röd, tror inte de skulle passa på min skoter tyvärr. Tror svart eller bara i alu färg skulle passa bäst. Kanske vitt men nä så vågad vågar man inte vara :)
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Snygg, dock för stor för min smak. Har du gjort några distanser mellan hållaren och tunneln? Typ nå gummifötter eller plastbrickor eller liknande?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Nej jag har skenorna direkt mot chassiet , under dunken däremot har jag fötter så inte botten av dunken skaver mot kabelholken .
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Okej, det blir inte massa fula märken på chassiet då? Hur mycket mellanrum är det där dunken står ner till tunneln? Blir de inte väldigt varmt om man har något där på!?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag är tveksam till att jag kommer behöva ta bort den så länge skotern är i min ägo så jag är inte direkt orolig över ev repor på chassiet , Men visst kan det vara möjligt att om nån framtida ägare vill polera den spegelblankså kan denne få behöva använda sig av en extra burk autosol ;)

Huvudsaken för mig är den extra lastmöjligheten .

Jag ville ha en så stum konstruktion som möjligt då ~11kg dunk + bensin klarar nog av att göra rätt bra skada ifall det börjar glappa när den studsar där bak efter leden .

Jag klippte sönder en liten tygtrissa i 4 bitar som jag har under dunken , innanför skenorna . den lyfter dunken ca 15mm över tunneln .

Skoterns temp är oförändrad och som jag skrev så är inte dunken heller i kontakt med chassiet , därav inga problem med värme .