Dunkhållare fräsning

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Hej, är nyreggad här på Snowmobile forum men har läst ett bra tag.

Jag hade tänk att jag skulle tillverka dunkhållare samt också sälja dessa till bra pris. Jag vill så ha att man kan välja hållaren så den blir specifik till din skoter dvs med märke och modell, därför har jag letat efter textsnitt som passar varje men hittar inte till alla märken och modeller.

Tänkte att jag skulle ta hjälp av er här att färdigställa mitt projekt!

Jag behöver alltså:

- Textsnitt till moderna skotermärken/modeller, behöver bara vara ett snitt som är likt originalet eftersom originaltexten förmodligen är patenterad osv.

- Diverse .dxf filer med loggor.(ritningsfiler som används till CAD program)

Jag kommer använda mitt första inlägg och uppdatera med allt material jag hittar.

Tack på förhand!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Här är ett axplock av hållarna jag gjorde åt vänner i vintras , hade tyvärr inte foton på alla men dessa kanske kan ge lite inspiration iaf :)









Tror jag kan gräva fram .dxf , om jag får B,H,D mått så kan jag nog även vara så snäll att jag skalar om färdigt till dig ;)
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Nix, jag tyckte dom var så dyra så jag tänkte göra mig några egna samt sälja genom diverse kontaktnät!

Kotte_parva: Jag har hittat ett sätt. Letar rätt på loggan på http://www.brandsoftheworld.com/search/logo sen öppnar jag dom i illustrator och ändrar dom som jag vill med storlek osv. Efter det öppnar jag i solidworks och sparar i dxf, sen in i CAM programmet och sen fräsen :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Det fungerar även i autocad att dra in bilden (helst .bmp) sen bara rita över .
Hoppas jag får tid till övers att färdigställa mina egna nya designer på hållare .
Jag skär iofs med laser men resultatet blir ungefär samma :)

Om du kollar på översta bilden så jag jag fällt in för kabelstocken , på så sätt slipper du distanser ;)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Filmade idag när jag skar ut några dunkhållare , om man inte pallar med mitt skakande ala horsepundare på rehab så kan man direkt hoppa till ~2:30 för att se resultatet :)

[video=youtube;M3upsRy8Nfk]http://www.youtube.com/watch?v=M3upsRy8Nfk[/video]

Syns inte sådär jättebra men jag har överkanterna lite tandade ifall man vill spänna fast nåt större som kräver friktion , samt att det finns hål för rem under varje "tand" så man har fler möjligheter för att spänna fast :)

Nu är det bara att bocka och kapa till ett par alustänger , kan lägga upp bild när allt är klart om jag bara får tummen ur :p
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har aldrig tagit betalt för ett rack så jag har inte ens funderat i dom banorna :s
Men dra iväg ett pm vid intresse så kanske jag gör fler :)
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Kanske får ta och beställa en personlig dunkrack. Har du måtten till Pro rmk?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
Behöver man borra några hål när man fäster på en lynx med rex chassit?
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
jag har gjort en test idag med "Polaris" texten. Kommer upp bilder då jag gjort den färdig imorrn.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Undra om de skulle se dumt ut om man gör en i två sektioner. Att man har dunken i ena och sen har man en sektion med öglor så man kan spänna fast ex. en väska eller dyl? Eller att den bara är lite längre så man rymmer mer än en dunk?

Sen så har man ju så otroligt dålig uppfinnedom eller vad man ska säga så kan inte riktigt komma på vad man skulle vilja ha för design på den, men ska försöka klura på det så kanske jag får göra en beställning av någo av er om det går bra :)