Dunkhållare fräsning

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Ja de blir ju stumt men de kanske blir bättre om man har gummifötter mellan, då kan du ju även dra lite hårdare. Jag menade inte för skoterns temp, menar för det som står på kylaren!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Ja det är ju sant , men jag kände inte behovet att kunna dra mina små m5:eek:r hårdare , det är 8st med låsmutter så jag tror inte dom lossnar i första taget .

Dunken blir inte varm alls och skenorna fungerar ju i princip som extra kylflänsar iom aluminium leder värme så bra .

Det finns säkert bättre sätt att göra allt detta på men jag gjorde bara efter eget tycke, smak och lathet :)
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Okej, ja den funkar ju som den ska och du verkar ju nöjd så! :) tänkte bara då du gjort så väldigt många olika dunkhållare att det kanske är något som du förbättrat på dem?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
BUMP!

Industrisemester och jag tänkte göra ett ryck för att få färdigt denna bit inför vintern :p
Nån som vet var man kan hitta en 5l dunk med inbyggd pip som är max 150mm bred?

Alternativet är att jag modifierar dunken för att slippa distanserna undertill på dunken för att inte skava i kabelholken , tips på hur jag formar en trekants profil i botten av dunken?
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Tack för bumpen, här kommer jag med prototyp-designen på mina dunkhållare samt några färdiga exemplar av textfräsningen.

Jag har många ideer på färgförslag, en är att pulverlacka själva hållaren och att fylla bokstäverna med en trögflytande svart plastfärg. En annan, som dessutom är betydligt enklare, är att borsta aluminiumet så att den får en "matt" finish sen klarlacka ytan. Kan givetvis sälja den som den är också och låta kunden göra färgjobbet.


 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Den översta såg j*vligt clean ut , snyggt jobbat!
Apropå ytan så använder jag ett aluminium som heter EN5754 , den ser borstad ut så oftast brukar jag inte göra annat än att fasa av vassa kanter .
Du kanske skulle kolla upp om eloxering kan vara ett alternativ , brukar bli j*vligt snyggt .
Hur grova stänger eller rör använder du?
Har du nåt tips på gummi att använda undertill? tror min nya kommer rassla som bara den mot tunneln.

Bifogar bild på första testet av min nya , jag har gett mig fan på att ha med 2x5L soppa och en spade på RMK´n så detta verkar gå åt rätt håll för min del iaf :)




När jag fått testa med quickfists , spade och dunkar monterat så tänkte jag även förlänga den så den passar ihop med baklyset , om jag stöter på nån annan med likadan hållare denna vinter så ger jag upp ;)

Edit: Gjorde ett litet montage som visar principen med racket , hade dock inte så fancy dunkar tillgängliga just nu :p



Uploaded with ImageShack.us
 
Last edited:

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Läcker!

Kul att fler visar sina alster så inspirationen flödar :)

Synd att Polaris ska ha den förbannade kabelholken i mitten så man måste göra allt så mkt mer omständigt .
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Riktigt kul med egna ideer och inte kopior på andras design :thumbup:

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
tjaa, hade du kunnat göra en hållare till mig som ska passa en iq 600rr? och vad ska du ha för jobbet i så fall? :) gärna för en 10l dunk! :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Provmonterade första revisionen av ungefärlig prototyp nyss .
Spaden hamnar perfekt för min del , dock är det tveksamt om det finns nån vits att förlänga racket iom spaden sabbar möjligheten att spänna fast nåt där .

Tror jag istället klipper av racket bakom bakre quickfisten , ritar fästöglor i den vinklade delen samt långsidorna för infästning av dunkarna och börjar på kosmetisk design .

Kom gärna med input , det är så grejer utvecklas :)



Uploaded with ImageShack.us

Edit : nu var jag äckligt driftig och gjorde ändringarna jag nyss skrev om .


Nån med ATV som vill testa hållfastheten nån vecka?
Eller annat som kan liknas vid påfrestningarna skotern kan ge .
 
Last edited:

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Nu har jag fått den atv-testad och så monterade jag den på skotern och hör o häpna så var den inga som helst vibrationer som jag hade räknat med så det var en positiv överasskning :)



Uploaded with ImageShack.us

Nu måste jag dock byta ut ena quickfisten till den mindre varianten för spaden hade lätt för att snurra .

Funderar på att bocka upp en liten kant både baktill och framtill så ifall linorna råkar slacka till så kan inte dunken glida av .
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det ser verkligen intressant ut. Har du någon modell som passar en Nytro xtx med turbo och snorkel monterat?
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Hej!

Min inkorg blev full o uppenbarligen så kan jag inte radera via appen.

Så dom vill ha rådgivning eller dylikt angående skärning av alu kan höra av sig när jag är tbx i sverige den 12 nov.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Helt obehandlad med 2 stycken 5 liters dunkar tar jag 700 kronor + frakt, detta av de dunkhållare jag har färdiga dvs med text:
"Arctic Cat"
"Yamaha"
"Polaris"
"Assault"

Ski-doo och lynx har jag inte gjort några ännu men det är på gång.
Går även att få specialgjorda med egen text men då tar vi det över pm/mail samt att priset blir högre.
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Jag vet inte hurdan tunnel det är på dem tyvärr , men här får du mått så är det lätt att kolla :

Bredd : 380mm
Längd : ~155mm
Höjd : 72mm
Mått mellan infästningshålen (cc) 320mm

Jag var lite sådär äckligt driftig nyss och gjorde mig en prototyp till ac 153" :)






Edit: Om nån vill ha protoskenora till att testa så är jag ytterst medgörlig :)
Har du kvar dessa?