Lynx Boondocker by Chris

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nu är ett Syncrodrive kit bestäält från C3 Powersports lite specialfix till mitt bygge ;)

Ja är det nån från Sverige som ska till mässan i Rovaniemi kom gärna förbi så jag inte bara behöver prata med finnar ;)
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Var där förra året,sjukt mycket folk ! Mest finnar såklart,men en del svenskar också. Var riktigt trevligt där. Kommer mig nog inte dit i år tyvärr...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ang. C3 kittet. Du har beställt ett till en XM/XP eller? Har du en humm om hur mycket som skiljer egentligen? Man tycker ju att du inte ska behöva göra om så mkt? Känns dock som att den känslan är fel?:p
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Rent mekaniskt är det bara "bolt on" mellan XM och Boondockern...fixarna till mitt kitt är utseendemässiga ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Haha ja det kunde man väl ana att det estetiska inte bara kan vara bra till 99% ;)

Är det lackering/eloxering som gäller? Röd lack? Blir kul att se iaf!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja vissa delar ska eloxeras (eller anodiseras som det egentligen heter) så jag fick dessa delar i rå aluminium från dom för att slippa ett arbetsmoment :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
465gr väger batteriet som kan ersätta ett "vanligt" skoter/mc batteri på 4-5 Ah

 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jaja du ska bada dom å tillsätta lite el iaf. ;)
Var lite det jag tänkte, att dom ju är lackad från fabrik. Fick du pruta något när du inte ville ha lackat eller ville dom ha samma ändå?

Vad är det för batteri? Har missat detta.
465gram gör ju att man inte kan skylla på vikten med batteri längre. Är det nå lithium antar jag? LiFePo4 eller vad dom heter?
Funkar det att bara dunka på med laddningen i den då eller behöver du nå special för utjämning eller så?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Batteriet är ett Lithium-Ion batteri och är gjorda för att bara kunna ersätta ett vanligt batteri så enligt vad jag förstått så behövs inget fix på mc/skoter. Vet dock att man inte ska ladda dom med vanliga batteriladdare då dom har för hög spänning, finns speciella för detta. Men som sagt i skotern ska det bara vara att montera.

Jag behövde inte betala något extra för att få delarna i rå aluminium, men jag fick vänta tills dom hade kört nya delar och plockade då undan till mig.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Njaee..? Är det inte så att du inte ska ladda det med smarta underhållsladdare typ c-tek? En vanlig gammal sorts laddare är väl det du ska ha?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja det var det jag menade, det var väl nån maxspänning som dom inte får laddas över. Dock såg jag att C-Tek kommit ut med en för dessa batterier också....

Kanske funkar med en vanlig laddare också, förhoppningsvis ska jag inte behöva ladda det utanför skotern då dom har väldigt låg urladdning jämfört med vanliga batterier då dom inte används.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Lithium-Ion tål kyla skitdåligt. I alla fall i mina 18v batterimaskiner som skruvdragare etc. 2 st till AEG maskin tar inte laddning längre efter att jag förvarat den i kallförråd en vinter, 1 st Ryobi batteri dog också efter kallförvaring, tar inte laddning.

Hoppas det funkar bättre för dig!
Men du kanske förvarar skotern i varmgarage...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lithium-Ion tål kyla skitdåligt. I alla fall i mina 18v batterimaskiner som skruvdragare etc. 2 st till AEG maskin tar inte laddning längre efter att jag förvarat den i kallförråd en vinter, 1 st Ryobi batteri dog också efter kallförvaring, tar inte laddning.

Hoppas det funkar bättre för dig!
Men du kanske förvarar skotern i varmgarage...
Ok det var bra input, får googla runt lite och se vad jag hittar. Annars blir det ett vanligt skoterbatteri typ GEL så drt går att montera liggandes
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Efter lite googlande har jag läst om några iaf som haft dom på snöskotrar och det tycks funka..jag lär ju se det till vintern. Jag behöver det ju inte till att starta utan bara för xenonljusen :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ang. laddning så är det tvärtom vad jag förstått. En smset laddare t.ex Ctek ger ut för låg spänning vid underhållsladdning så du kommer ligga under nivån att det ger nånting.

Ta det med en nypa salt. Men det är det jag tycker mig läst till iaf.

Ett tips är googla på typ litium batterier eller LiFePo4 + site:www.sporthoj.com
(Sporthojs egen sök suger)
Finns en drös trådar där om dessa batterier.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hoppas inte behöva ladda batteriet utöver i skotern, tänkte koppla loss det under sommaren.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dekalkittet och dom nya skidorna har åkt på i helgen





Har även gjort ett fäste för batteriet och monterat det samt kopplat in det.

Ritningen gjordes direkt på plåten :)


Sen anodiserade jag den




Laddningen tas från den säkrings som används för det då det finns elstart