Lynx Boondocker by Chris

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Monterar du foxdämparna åt fel håll? ;) Kan man få se en helhetsbild? :D
Han verkat haft ångest då han på ena bilden har dom USD och på den andra "konvetionellt" (deet man anser upp å ner på skoter alltså)

Att du (Chris) lyckas smaska ut en batterihållare med hammare och skruvstäd som fasiken ser bättre ut än nån tillverkare någonsin lyckats klämma fram är inte annat är jävligt imponerande.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Han verkat haft ångest då han på ena bilden har dom USD och på den andra "konvetionellt" (deet man anser upp å ner på skoter alltså)

Att du (Chris) lyckas smaska ut en batterihållare med hammare och skruvstäd som fasiken ser bättre ut än nån tillverkare någonsin lyckats klämma fram är inte annat är jävligt imponerande.
Tackar!

Först gjorde jag ritningen direkt på plasten som var tejpad på plåten, sen sågade jag ut det med bandsågen ( + borrade hålen). Sen var det "bara" att bocka ;)

Jag vände dämparna i samband med att jag bytte skidor ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Härligt ! kan du väga det du plockar bort mot det du monterar ?
Blir kul att höra om du upplever någon skillnad.
Bortplockat:
Lock 1,17kg
Kedja 1,11kg
Drev 0,19kg
Drev 1,18kg
Spännare 0,1kg
Detta blir 3,75kg då har jag inte räknat med olja + alla skruvar

Syncrokittet komplett väger 2,15kg inkl. alla skruvar
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Kopierade en bricka ur syncrodrivekittet så jag kan anodisera den.




Delar som ska anodiseras
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok, jag har följt den här tråden länge och nu kan jag inte hålla käft längre. Eftersom jag både är skoterintresserad, ingenjör och en verkstadsnörd som gillar att svarva/fräsa/skruva så följer jag detta med spänning och jag är mycket imponerad.
Keep up the good work!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ok, jag har följt den här tråden länge och nu kan jag inte hålla käft längre. Eftersom jag både är skoterintresserad, ingenjör och en verkstadsnörd som gillar att svarva/fräsa/skruva så följer jag detta med spänning och jag är mycket imponerad.
Keep up the good work!
Tackar...vi har mycket gemensamt då :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Om jag kommer ihåg rätt så hade väl du (Chris) knappt hållt på med metallbearbetning/svetsning tidigare villket gör det hela extra imponerande. tummen upp !
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej jag har utbildning ( och jobbat med) el/ elektronik (til pappers och på dator). Så allt som jag gör med metallbearbetning är självlärt i garaget :)
Ser man till mitt jobb/utbildning skulle jag väl klassas in som en "kontorsnörd" ;)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Fick tillbaka delarna från anodiseringen idag ( för stora för mina "baljor") så nu borde jag hinna få ihop allt till skoterns dag :)

 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
snyggt!

lite off-topic men är det svårt att anodisera själv? vet att jag läst tidigare här och i askers tråd om sånt men kommer inte riktigt ihåg och orkar inte leta nu :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
I grunden är det inte svårt egentligen men det som jag har svårt att få till rätt varje gång är tid och strömstyrka som man ska använda beroende på storleken på delarna som ska anodiseras.
 

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
I grunden är det inte svårt egentligen men det som jag har svårt att få till rätt varje gång är tid och strömstyrka som man ska använda beroende på storleken på delarna som ska anodiseras.
Har läst på mig lite grann och det verkar inte allt för svårt men det känns lite onödigt att skaffa allt som behövs för att anodisera två styrhöjare så jag ska försöka hitta nått företag som kan göra det åt mig :)