Lynx Boondocker by Chris

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Finns det inga vedertagna modeller för beräkning av sådant?
Materialtyp, massa, area?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Finns det inga vedertagna modeller för beräkning av sådant?
Materialtyp, massa, area?
Det finns det säkert men jag har inte hittat nåt. Sen beror det på typ av alu legering och hur starkt bad du blandat till, temp osv. Men jag har bara kört på känn och det har funkat och så lär man ju sig vartefter
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad är teorin som gör att du väljer att montera Floatarna i framvagnen "upp och ner"? Man tycker ju att Fox borde ha nån monterings som är bäst enligt dom, som dom provat ut?
Mest nyfiken, inget påpekande om att det skulle var fel eller så. =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad är teorin som gör att du väljer att montera Floatarna i framvagnen "upp och ner"? Man tycker ju att Fox borde ha nån monterings som är bäst enligt dom, som dom provat ut?
Mest nyfiken, inget påpekande om att det skulle var fel eller så. =)
På dom senaste bilderna på denna sida så sitter dom ju "rätt", precis som vilken annan dämpare som helst. Se den tjocka delen på float som fjädern.
Sen rent funktionsmässigt spelar det ingen roll hur man monterar dom för det sitter en skiljekolv mellan gasen och oljan i dom. Dämpare utan skiljekolv har stor inverkan på hur dom monteras.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
På dom senaste bilderna på denna sida så sitter dom ju "rätt", precis som vilken annan dämpare som helst. Se den tjocka delen på float som fjädern.
Sen rent funktionsmässigt spelar det ingen roll hur man monterar dom för det sitter en skiljekolv mellan gasen och oljan i dom. Dämpare utan skiljekolv har stor inverkan på hur dom monteras.
Sen vill jag påstå att det (så länge det är möjligt map eventuella piggybacks/externa kammare) är smartast att montera dem med luftkammaren nedåt.
Vid ett eventuellt tillbud mot en sten eller annat, som orsakar skada på dämparen, så sker detta mest troligt på nedre delen av dämparen - och luftkammaren är 10000 ggr enklare att byta och/eller panikrepa under skoterhelgen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vad är teorin som gör att du väljer att montera Floatarna i framvagnen "upp och ner"? Man tycker ju att Fox borde ha nån monterings som är bäst enligt dom, som dom provat ut?
Mest nyfiken, inget påpekande om att det skulle var fel eller så. =)
Nu har han ju inte dom dämparna med returjustering men på tex. Pro-RMK så var man tvungen att montera Evol-R dämparna åt det där hållet bara för att returjusteringen inte skulle hamna inåt buken längst upp vid dämparinfästningen.

Så ibland kan placeringen vara av helt naturliga orsaker iaf ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
På dom senaste bilderna på denna sida så sitter dom ju "rätt", precis som vilken annan dämpare som helst. Se den tjocka delen på float som fjädern.
Sen rent funktionsmässigt spelar det ingen roll hur man monterar dom för det sitter en skiljekolv mellan gasen och oljan i dom. Dämpare utan skiljekolv har stor inverkan på hur dom monteras.
Jo jag ifrågasätter inte att det funkar och att det är rätt. Men jag uppfattar det som att tillverkarna monterar dämparen med kolven neråt.
Gör dom då "fel"?
Som du säger så blir ju fjädern uppåt vid "standard" montage.

Frågan är väl egentligen om det spelar någon som helst roll? Viktskillnaden lär ju vara försummbar. Och som Camata säger finns det ju stora fördelar. Nackdelen torde väl vara att man eventuellt löper större risk att slå av luftnippeln kanske?

Sanningen är väl kanske att det egentligen inte spelar någon roll? Men att t.ex. camatas resonemang kan vara en stor fördel att montera dom med kolven uppåt?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Får tacka för sneakpeak före snöskoterns dag när du gjorde pitstop här i Fredriksberg. Riktigt fin skoter och alltid lika trevligt att få prata skoter med dig :bigsmile:

Måste säga att en bild säger mera än tusen ord, men att få se Boondockern i verkligheten säger mera än tusen bilder. Kanonjobb Cristian!!!
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då var jag hemma igen. Visade upp skotern hos Ljungbergsmotor igår och det var mycket folk som var förbi och kikade :)

Tack själv Robban kul att ses igen och trevligt att vi kan hålla kontakten fastän jag ibte längre åker i dina områden :)

Nu blir det lite fix i veckan innan jag på torsdag åker upp till Rovaniemi för den stora skotermässan där.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Alla från Lynx var och kollade in den och frågade en massa. Fotstegen var det flera som tyckte Lynx borde ha som originaltillbehör. Fick en massa tips och input från Janne Tapio som kollade in min maskin noggrannt :)

Janne gick igenom vad dom ändrat till årets Boondocker och vilka av dom ändringarna funkar att göra direkt "bolt on" på min...så det blir väl lite pyssel innan vintern nu då ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alla från Lynx var och kollade in den och frågade en massa. Fotstegen var det flera som tyckte Lynx borde ha som originaltillbehör. Fick en massa tips och input från Janne Tapio som kollade in min maskin noggrannt :)

Janne gick igenom vad dom ändrat till årets Boondocker och vilka av dom ändringarna funkar att göra direkt "bolt on" på min...så det blir väl lite pyssel innan vintern nu då ;)
Ja, fotsteg borde dom lära sig att tillverka, dom som sitter på -15 verkar väl vara okej, men tidigare år har ju varit ett skämt...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Alla från Lynx var och kollade in den och frågade en massa. Fotstegen var det flera som tyckte Lynx borde ha som originaltillbehör. Fick en massa tips och input från Janne Tapio som kollade in min maskin noggrannt :)

Janne gick igenom vad dom ändrat till årets Boondocker och vilka av dom ändringarna funkar att göra direkt "bolt on" på min...så det blir väl lite pyssel innan vintern nu då ;)

Låter kul !
och bra för oss så vi får läsa om lite mer moddar nu när den var "klar".