Polaris 2013

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
Jag kör men slp blå fjäder 150-340, mtx vikter, black purple i sekundär, vent-kit, bytt motorkuddar, mm mm mm mm mm och remmarn håller 10 mil!!
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Min tar också rem!
Vass kniv och stormtändare borde ingå i verktygssatsen då man får stanna
och skära av trådar ur remmen 5-6 gånger på en dags åkning.
Så fort man använder maskinen som man ska så fransar den rem.
Har kört både helt standard och med black/purple i sekundär.
Hade en Pro rmk 2011 innan och den körde jag en hel säsång med samma rem.

Rev isär sekundären idag igen och såg då att skivorna har massvis med små gjutporer. Nån mer som synat sina sekundärskivor på 2013 ?
Kan ju inte vara bra. Kan ju vara dessa porer som drar corden ur remmarna.
Kolla bilderna.

IMG_0018.JPG
IMG_0015.JPG
 
Last edited:

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Min tar också rem!
Vass kniv och stormtändare borde ingå i verktygssatsen då man får stanna
och skära av trådar ur remmen 5-6 gånger på en dags åkning.
Så fort man använder maskinen som man ska så fransar den rem.
Har kört både helt standard och med black/purple i sekundär.
Hade en Pro rmk 2011 innan och den körde jag en hel säsång med samma rem.

Rev isär sekundären idag igen och såg då att skivorna har massvis med små gjutporer. Nån mer som synat sina sekundärskivor på 2013 ?
Kan ju inte vara bra. Kan ju vara dessa porer som drar corden ur remmarna.
Kolla bilderna.

det där såg inte bra ut :/
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Verkar det vara fler som har problem med remätande av dom som köpt RMK pro´n än dom som köpt Assaulten? Eller är det bara fler sålda av PRO´n som gör att det känns så??
ca 50 mil på min Assault nu å det är fortfarande orginalremmen som sitter på.
Blandad körning, myr, skog och ledkörning.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Henrik.E . Det där är material/ gjutfel i aluminiumet innan dom svarvat. Konstigt att det gått igenom den interna kontrollen på firman som tillverkar dom.
Får du inte en ny på garanti så vet inte jag...
Det där är inget som blir av "oförsiktig" körning
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
Ska man lägga en likadan bricka som en av dem som sitter där redan? Ska isf prova detta. Men menar du att remmen kan gå lite snett? Med "bara" det spel som finns nu?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.097
902
113
Stora Blåsjön
Ska man lägga en likadan bricka som en av dem som sitter där redan? Ska isf prova detta. Men menar du att remmen kan gå lite snett? Med "bara" det spel som finns nu?
Ja en extra bricka som är vid bulten. Verkar hjälpa, en som jag kör med hade problem och han fick black/purple fjädern monterat och sedan ökade vi spelet på sekundären och sedan dess så har det inte luktat rem när han tuktat. Dock inte gått så himla lång med denna fix än men att det inte luktar rem är ett gott tecken, inget remslir heller... detta var dock på en 12a.
Men blir nog att prova samma fix på en 13 som remmen höll 25mil på.
Bytte remmen på min i helgen och den hade gått precis 100mil hårda mil, drog en frans och började bli lite smalare. Funkar fint som ta sig hem rem.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Min tar också rem!
Vass kniv och stormtändare borde ingå i verktygssatsen då man får stanna
och skära av trådar ur remmen 5-6 gånger på en dags åkning.
Så fort man använder maskinen som man ska så fransar den rem.
Har kört både helt standard och med black/purple i sekundär.
Hade en Pro rmk 2011 innan och den körde jag en hel säsång med samma rem.

Rev isär sekundären idag igen och såg då att skivorna har massvis med små gjutporer. Nån mer som synat sina sekundärskivor på 2013 ?
Kan ju inte vara bra. Kan ju vara dessa porer som drar corden ur remmarna.
Kolla bilderna.

Visa bifogad bild 16708
Visa bifogad bild 16709

Ser skivorna ut sådär så kräv att skiten byts ut även om det inte sliter rem för någon som har sådär. Dålig/obefintlig QC (quality control) från företaget som släppt ifrån sig dom där måste man ju säga.

När det kommer in smuts, fukt etc i sådana inneslutningar och korrisionen börjar så måste ju vara stor risk för att det blir ytterligare sprickbildningar eller att man "spränger" variatorn.
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Tycker det är så jävla dålit att vi som kunder ska måsta ta reda på och lösa problemet med remmhaveri! Det ska vara handlarna som ska göra det och inte vi! Jag har sprängt 4 remmar och ska jag måsta betala dessa för handlaren inte ids göra nå seriöst? He haft in min 3 ggr, men det blir ingen skillnad å med svaret vi hitta inga fel?
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja en extra bricka som är vid bulten. Verkar hjälpa, en som jag kör med hade problem och han fick black/purple fjädern monterat och sedan ökade vi spelet på sekundären och sedan dess så har det inte luktat rem när han tuktat. Dock inte gått så himla lång med denna fix än men att det inte luktar rem är ett gott tecken, inget remslir heller... detta var dock på en 12a.
Men blir nog att prova samma fix på en 13 som remmen höll 25mil på.
Bytte remmen på min i helgen och den hade gått precis 100mil hårda mil, drog en frans och började bli lite smalare. Funkar fint som ta sig hem rem.


Ja precis, skall prova detta! Kör dock inte den fjädern nu, men detta gäller ju min korta maskin (rush)! Som jag redan har en hårdare fjäder i sekundären.
oavsett så är det ju ett gott tecken för din kompis om det blev sån pass skillnad! Tack för tipset!
 

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
köpte mig en 13 polaris för ett tag sedan, men mätarn var inte omställd, så jag ställde om den så den visade KM/h, måste man ställa om milen också? Nu står mätarn: ODO 429, hur vet jag om det är i miles eller kilometer?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
köpte mig en 13 polaris för ett tag sedan, men mätarn var inte omställd, så jag ställde om den så den visade KM/h, måste man ställa om milen också? Nu står mätarn: ODO 429, hur vet jag om det är i miles eller kilometer?
Ställer man om Km/h - MPH, så ändras även graderna från Celcius/Fahrenheit och även trippen. Din har gått 42,9 mil.


Hoppar era till annat läge? Vet man haft den i ODO eller Trip A -läge sen efter ett tag så är timräknaren igång utan att man ändrat själv.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Tycker det är så jävla dålit att vi som kunder ska måsta ta reda på och lösa problemet med remmhaveri! Det ska vara handlarna som ska göra det och inte vi! Jag har sprängt 4 remmar och ska jag måsta betala dessa för handlaren inte ids göra nå seriöst? He haft in min 3 ggr, men det blir ingen skillnad å med svaret vi hitta inga fel?

Är det inte lite åt det hållet det barkat genom åren?
Att vi skoterägare varit så mesiga med att acceptera diverse olika problem så vi har blivit testpiloter åt tillverkarna.

Skulle aldrig accepteras inom bilvärlden det vi accepterar!
Köpa nya däck efter 200mil eller att kamremmen går av efter samma sträcka!
Aldrig att en bilägare skulle behöva betala ett remhaveri på en bil då den har garanti kvar!
Och om än vi tar en slitdel som tex bromsar så skulle inte ägaren behöva betala om dom skulle vara slut på 200mil tex.

Men skoterägare tvingas betala. :mmph:
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ja en extra bricka som är vid bulten. Verkar hjälpa, en som jag kör med hade problem och han fick black/purple fjädern monterat och sedan ökade vi spelet på sekundären och sedan dess så har det inte luktat rem när han tuktat. Dock inte gått så himla lång med denna fix än men att det inte luktar rem är ett gott tecken, inget remslir heller... detta var dock på en 12a.
Men blir nog att prova samma fix på en 13 som remmen höll 25mil på.
Bytte remmen på min i helgen och den hade gått precis 100mil hårda mil, drog en frans och började bli lite smalare. Funkar fint som ta sig hem rem.
Kanske får prova det där jag med.
Har tendenser till att det luktar rem då man kört maskinen där den är gjord för att gå!..?
Min rem har börjat fransa lite nu efter 110 mil. Men 50 "hårdare" mil av mig.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Tips till dig/ÅF som har problem med remmar på maskiner som körs som dom skall... är att sätta i en Black/Purple sekundärfjäder samt att plocka bort ett av de smalare shimsen sid sekundären och lägga på en extra bricka vid bulten så variatorn får mer spel ca 4-5mm.
Provat detta och nej det hjälpte inte :-(
tog bort ett 1,5mm shims bakom sek och la till 1,2 på bulten samt black/p
Åf ska nu snacka med Pol igen så får se vad dom säger !
Dock tycker jag att sek variatorn går onormalt varm mot vad dom brukar.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Har bytt primärfjäder och vikter och rak 44 med orginalfjäder i sekundären funkar kanon nu
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Jag ska gå in till min handlare imorrn och kmr inte att acceptera att dom inte fixar nåt! Isf kommer jag byta märke! Eller gå längre och kräva reklamation av skotern!