Polaris 2014

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Måste bara ge en stor Eloge till Robban och Billaget iPiteå, fruktansvärt bra kundmottagning och helt suverän verkstad och service!!!
Kul att köpa maskin från seriös handlare och verkstad.

Nog med beröm, har plågat min Pro -14 hårt i helgen i riktigt mycket snö och teknisk körning.
Kör nu med MTX vikter, 71 gram samt 3 gram i hälen, ingen extra vikt i toppen. 150/340 primär och black /pink i sekundären.
Mycket bra grepp på lågfart och toppvarv 8100-8300 vid 600m, grymt nöjd.

Få se om remmen håller;)
 
A

AssaultRMK

Mellersta drivhjulet är av sk. "nonslip" typ men med väldigt små drev och driver dessutom i luckor utan skoning och funkar därav inte speciellt tillfredställande.

Märkte konstigt nog när jag gick från Assault competitionmatta till std rmk matta att rmk mattan måste jag spänna betydligt hårdare än assaultmattan, borde dock i min värld vara tvärt om då det är ett jävulskt grepp i assaultmattan. Men det kan ju ha mycket att göra med tex mjukare gummiblandning också osv.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo de kan du ha rätt i.

Ang spänningen av mattan så stämmer de nog. Fabriks inställningen är rätt stramt spänd. Men de blir ju viktigare ju längre/mjukare matta man har. Förlorar mer matthastighet på en lös matta som osciliserar än en som är stram och bara vill bli rund. Värt å tänka på för er som tror ni de ger något å ha en slapp matta ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.101
913
113
Stora Blåsjön
Skulle säga att det är inte lönt att byta till några noslip drivhjul om man inte tänkt dreva ner med hjälp av mindre drivhjul när man har quick drive.
Hålla mattan spänd enligt rek så snurrar den snabbast på full gas. Hur den snurrar upphängd ovanför garagegolvet är ointressant.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Finns garanterat på många ställen. Prova kontakta Supertorquer, (tillverkaren), direkt. Inte helt omöjligt att du kan köpa därifrån.

Ett råd på vägen när det gäller Heelclickergrejerna. Dom är BRA men man måste begripa sej på att ställa in dom, det är inte bara att bulta dit och glömma bort
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Måste bara ge en stor Eloge till Robban och Billaget iPiteå, fruktansvärt bra kundmottagning och helt suverän verkstad och service!!!
Kul att köpa maskin från seriös handlare och verkstad.
Kul att höra!
Det är kanon om dom har skärpt upp sig, det var på tiden.. :)
 

VMC

Aktiv medlem
4 jan 2012
96
2
6
49
Kultsjöluspen No:1
Skulle säga att det är inte lönt att byta till några noslip drivhjul om man inte tänkt dreva ner med hjälp av mindre drivhjul när man har quick drive.
Hålla mattan spänd enligt rek så snurrar den snabbast på full gas. Hur den snurrar upphängd ovanför garagegolvet är ointressant.

Vart fasen är Gilla Knappen!

Har sett flera filmer från fabriken då dom kör simuleringar på Powertrain...
Slak matta vs. Korrekt spänd matta.....
Mattan ballongar ut o tar i tunneltaket o bromsar.
+Att den slår sönder snön framför drivaxeln o försämrar lössnö egenskaperna.
Enda gången en slak matta går lätt är då man drar runt den för hand me uppallad skoter.
Vid full Trackspeed var de t.om fördel o ha mattan mer sträckt än rekommendation men då gick de som sagt hårt åt slidsen vid low snow.
Just FYI.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Har köpt 3 maskiner senaste 3 åren, dom har alltid vart lika proffsiga och tillmötesgående så jag kan bara göra tummen upp:)
Tyvärr rätt många som har en annan upplevelse :(
Men som edvinsjolund skrev, har dm skärpt sig är det bra.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
otrevliga o inte intresserade att sälja maskiner både jag o en kompis från pite så vi köpte på e-son ist men hoppas dom skärpt sig :)
Ska inte fastna i denna diskussion men har en helt annan uppfattning och erfarenhet, köpt många maskiner genom åren hos olika ÅF men BilLaget är topp tillsammans med Yamahacenter Luleå!

Min erfarenhet är att många handlare knappt har en fungerande verkstad!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Anders F;545162 Min erfarenhet är att många handlare knappt har en fungerande verkstad![/QUOTE skrev:
Det är just det dom har varit dåliga på, men jag litar på dig ang att dom blivit bättre!
Dom var anledningen till att jag bytte märke. Navis i Luleå har agerat proffsigt hela vägen så här långt.


Sorry för OT.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Skrev tidigare om fransande remmar..

Som jag nämnde då så hade två polare till mig har också köpt -14 PRO, deras remmar höll på att fransa sig och jävlas nästan omgående. Det visade sig att de var fellinjerade, 3,8 resp. 2,5 millimeter.
Lämnade in min också för säkerhetsskull, den visade sig vara 3 mm fellinjerad.
Hur kommer det sig att tre av tre nya PRO som jag vet av haft detta fel? Ngn gissning? Kanske ngn montör som haft en dålig dag på jobbet? ;-)

Ni andra som har problem med fransade remmar kan ju be ÅF kolla linjeringen.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Skrev tidigare om fransande remmar..

Som jag nämnde då så hade två polare till mig har också köpt -14 PRO, deras remmar höll på att fransa sig och jävlas nästan omgående. Det visade sig att de var fellinjerade, 3,8 resp. 2,5 millimeter.
Lämnade in min också för säkerhetsskull, den visade sig vara 3 mm fellinjerad.
Hur kommer det sig att tre av tre nya PRO som jag vet av haft detta fel? Ngn gissning? Kanske ngn montör som haft en dålig dag på jobbet? ;-)

Ni andra som har problem med fransade remmar kan ju be ÅF kolla linjeringen.
1mm fel i sekundären(för lite spel) hade jag, tror inte att det är det som orsakade fransningen!

Hur fungerar det för dina polare efter det att maskinerna blev linjerade?