Polaris 2017

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Har ni sett att de bytt ut den pålitliga mekaniska oljepumpen till en eldriven? För mig låter det helt åt hell snacka om osäker pump!! När garantin gått ut får man riva bort pumpen och blanda i tank som på en gammal moped från 70 talet. Enda fördelen med elpumpen är att den lär passa bra som oljepump till turbobyggen på andra maskiner :madgrin:
Fast eldrivna oljepumpen kom ifjol så det har väl dom flesta sett tills nu.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Elpump för oljan har funnits på 600 E-tec sen -09.
På 800 E-tec sen -11
Dom körde den nya 800:an i korta Axys ifjol.
Så funktionen verkar rätt säker...

Sen kan man enkelt övervaka en pump som denna, den slår ju fram och tillbaka med magnet.
Är ju bara att ha en sensor som övervakar att den slår som den ska.
Vet dock inte om nån sån funktion används.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Har ni sett att de bytt ut den pålitliga mekaniska oljepumpen till en eldriven? För mig låter det helt åt hell snacka om osäker pump!! När garantin gått ut får man riva bort pumpen och blanda i tank som på en gammal moped från 70 talet. Enda fördelen med elpumpen är att den lär passa bra som oljepump till turbobyggen på andra maskiner :madgrin:
Somsagt är det inget nytt med elektrisk oljepump, har funnit under hela etec tiden och jag har då inte hört om ett enda fall där pumpen lagt av. Och på polaris axys sedan 2015.
Sen ser jag det som en stor fördel att man kan mappa pumpen genom en dator, och är helt oberoende på hur man monterar tillbaka spjällhuset.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ska jag vara helt ärlig tyck jag assault 144"an såg riktigt frän ut. Tror inte den gör bort sig i snön!
Den lär nog funka, men trist att välja en matta med 144" med 2.52" delning istället för den nya 146" med 2.86" delningen som det finns roligare mattor till.
Sen att jag vill se den baserad på rmk istället är inte för vikten utan för dom övriga egenskaperna. Sen om man vill ha liggande styrstång så kan man lika gärna då köpa en skidoo.
Men då det mest ekonomiska om man vill ha en riktig 146" är att köpa en 155 sks och kapa, och då kan man lika gärna köpe en 2016... vet då av många som är sugen på en rmk baserad 146" i min kompiskrets, och verkar vara många i usa också som efterfrågar en sådan maskin.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Rätt mycket jobb för att göra de! Bättre då att satsa på sks.
Tycker det är synd polaris inte kör med frontkylare och fimpar lite av kylarn i tunneln baktill. Då hade den garanterat byggt mindre snö/is på tunneln å dropbrackets.

Vet ej om detta är nytt men de är 4års garanti på polaris i staterna nu. Kommer de till Sverige måntro? Vore riktigt jävla bra om det hände! Då visar dom ju att detta är en produkt dom tror på.

Kan ju alltid hoppas dom kommer med en facelift på axysen nästa år(-18) med ny tunnel design och en 900cc motor *dreggel* ;)
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Trist att den vanliga RMK 155" försvinner i både 600 och 800 cc.
Hade hoppats på att dessa skulle få Axys-chassit i år..

Eller är det som ngn säger, att dessa inte visas än (bara snow-check)?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
4års garantin som dom har erbjudit i USA är egentligen mer en försäkring än garanti. Men som jag fattat det så är det inte polaris själva som står för garantitiden utöver ordinarie garantitid.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
På samma sätt har tex Volvo haft fem års garanti i USA, mot för två år i Sverige. På samma bil.

USA har en annan konsumentlagstiftning, det är en del av svaret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Trist att den vanliga RMK 155" försvinner i både 600 och 800 cc.
Hade hoppats på att dessa skulle få Axys-chassit i år..

Eller är det som ngn säger, att dessa inte visas än (bara snow-check)?
SKS är i princip en ersättare för "vanlig" rmk, eller? Extra kylare och kedjehus.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
SKS är i princip en ersättare för "vanlig" rmk, eller? Extra kylare och kedjehus.
Det kan man väll säga, är dessutom vettigare då den har bra dämpare och skönare styre (smaksak). Dock är den lite dyrare så det är väll det som är lite synd kanske...

Men jag såg en dålig sak med rmk 600 144an den saknar tydligen den främre kylaren, hur tänkte man där. Då denna maskin är populär hos uthyrare mm och då den är billig och har elstart mm.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det kan man väll säga, är dessutom vettigare då den har bra dämpare och skönare styre (smaksak). Dock är den lite dyrare så det är väll det som är lite synd kanske...

Men jag såg en dålig sak med rmk 600 144an den saknar tydligen den främre kylaren, hur tänkte man där. Då denna maskin är populär hos uthyrare mm och då den är billig och har elstart mm.
Voyageur 600 är egentligen ett riktigt vettigt alternativ om man vill ha 600 144". Drag och kraftig frontbåge "på köpet". Nya fotstegen har den fått iaf vilket måste vara ett riktigt lyft! . Pakethållare och högruta plockar man bort så har man en rmk.

Något mer som skiljer? Variatorerna verkar vara samma 2017.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Voyageur 600 är egentligen ett riktigt vettigt alternativ om man vill ha 600 144". Drag och kraftig frontbåge "på köpet". Nya fotstegen har den fått iaf vilket måste vara ett riktigt lyft! . Pakethållare och högruta plockar man bort så har man en rmk.

Något mer som skiljer? Variatorerna verkar vara samma 2017.
Den hade jag missat helt att den fanns som axys. Ja den är helt klart vettigast för uthyrarna då den har allt. Törs inte säga om den har team eller p2 variatorn.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Den hade jag missat helt att den fanns som axys. Ja den är helt klart vettigast för uthyrarna då den har allt. Törs inte säga om den har team eller p2 variatorn.
Team lwt enligt specen så det är isf en uppgradering