Polaris 2017

Daspe

Aktiv medlem
28 nov 2010
98
1
6
Lycksele
Då kan man ba hoppas att dom andra är tvungen att göra likadant eller kanske utöka till 3 år iallafall.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
nya Switchback assaulten såg spännande ut IMO. få se vad priset i Sverige landar på! inte för att jag trivs illa på min nuvarande sba, men hade ju vart najs med H.O motorn och nya boggien! Synd däremot att den inte kom i 146" så det finns lite mattor att välja mellan.. eller att dom kunde göra fler alternativ till 144.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Garantin säger sällan något om kvaliteten... Oftast är villkoren rudimentära och utesluter nästan allt som inte konsumentlagstiftningen reglerar. Dessutom är det föga tröst med garanti om man har tre månaders kötid till verkstaden osv.

Vi minns ju fotstegsproblemen med Polaris för några år sedan, BRP-s ökända remproblem osv. Ingen garanti täckte det, eller rättare sagt så vägrade både tillverkare och generalagent att ta garantiansvar. Arctic Cat (KGK) har en bättre historik av garantiåtagande när saker felat.

Beroende på vilka krav man har så kan absolut garanti vara viktigt, men mer viktigt är nog "track record" vad gäller driftsäkerhet och kvalitet för den som prioriterar sådant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
nya Switchback assaulten såg spännande ut IMO. få se vad priset i Sverige landar på! inte för att jag trivs illa på min nuvarande sba, men hade ju vart najs med H.O motorn och nya boggien! Synd däremot att den inte kom i 146" så det finns lite mattor att välja mellan.. eller att dom kunde göra fler alternativ till 144.
Det gör den absolut. Blir nog att byta in sks'en mot en sådan istället. Synd bara att den är 144" istället för 146" som sagts tidigare i tråden.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Det gör den absolut. Blir nog att byta in sks'en mot en sådan istället. Synd bara att den är 144" istället för 146" som sagts tidigare i tråden.
ska in med min maskin på service snart, så ja ska nog höra med ÅF vad dom skulle tänkas ta för min i inbyte. Min skoter har bara gått 40 mil så borde ju inte vara så fasligt mycket värdeminskning..
 

Sled@buser

Välkänd medlem
3 nov 2010
160
0
6
Är det vertikal styrning på swb assault axys? Tänkte då den är mer ledanpassad så borde den slippa det eländet?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det är tyvärr liggande styrstång på den, men de det är en förlängd ledmaskin så är det väll helt rätt också...
Det var ju trist, inte ens tänkt på det förens nu. Då får man hitta annan boggie och sätta kapen i sks'en då, för byta märke var jag inge sugen på...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Det var ju trist, inte ens tänkt på det förens nu. Då får man hitta annan boggie och sätta kapen i sks'en då, för byta märke var jag inge sugen på...
Beställ bara nya boggieskenor från iceage så behöver du inte byta boggie.
Dessutom har swb bredare fotsteg och plast nertill så den går inte att få att gå som en rmk baserad maskin i snön.
 
Last edited:

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Beställ bara nya boggieskenor från iceage så behöver du inte byta boggie.
Dessutom har swb bredare fotsteg och plast nertill så den går inte att få att gå som en rmk baserad maskin i snön.
Ska kolla upp det där med skenorna!

Bredare fotsteg och framvagn är jag med på, framvagn är ju snabbt fixat men fotstegen får man prova leva med.
Oavsett så lär den vara roligare än en sks är, för den är otroligt tråkig så länge det inte är massa puder och lutar mycket, men så fort det blir flackare och man vill leka i nån driva eller i nå småraviner så är den hopplöst trist. Alternativet annars är ju en pro rmk med proride chassi, den är betydligt "busigare" som maskin.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ska kolla upp det där med skenorna!

Bredare fotsteg och framvagn är jag med på, framvagn är ju snabbt fixat men fotstegen får man prova leva med.
Oavsett så lär den vara roligare än en sks är, för den är otroligt tråkig så länge det inte är massa puder och lutar mycket, men så fort det blir flackare och man vill leka i nån driva eller i nå småraviner så är den hopplöst trist. Alternativet annars är ju en pro rmk med proride chassi, den är betydligt "busigare" som maskin.
Varför är SKS:en tråkig? Nyfiken, då den är med på listan över tänkbara skoterinköp till nästa år?
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Varför är SKS:en tråkig? Nyfiken, då den är med på listan över tänkbara skoterinköp till nästa år?
Tycker då min är svinkul, men kan tänka mig att dom vill åka på rullen eller något sådant vilket jag inte tycker en mountain-skoter ska göra om man ska kunna klättra bra.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Varför är SKS:en tråkig? Nyfiken, då den är med på listan över tänkbara skoterinköp till nästa år?
Den är underbar så länge det är mängder med snö och det är brant, men sådan åkning har man inte alltid tillgång till och då är den väldigt tråkig som skoter då den är omöjlig att "busa" med.

Hade jag alltid haft tillgång till lössnö och branter hade jag ju valt en Pro rmk, men som sagt, den åkningen finns inte alltid så då tänkte jag att sks var en bra kompromiss. Det handlar inte om att åka på rullen som asteken säger, det har jag SWB Assaulten till.
Vid allmän "busåkning" i småraviner och drivor och kanske en myr då och då upplever jag den som att den alltid provar motarbeta mig, på ren jävulskap känns det som ibland.
Svårt att förklara med ord men en sak är jag säker på och det är att proride Pro rmk'n är en roligare maskin till "blandad" körning än vad sks'en är.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den är underbar så länge det är mängder med snö och det är brant, men sådan åkning har man inte alltid tillgång till och då är den väldigt tråkig som skoter då den är omöjlig att "busa" med.

Hade jag alltid haft tillgång till lössnö och branter hade jag ju valt en Pro rmk, men som sagt, den åkningen finns inte alltid så då tänkte jag att sks var en bra kompromiss. Det handlar inte om att åka på rullen som asteken säger, det har jag SWB Assaulten till.
Vid allmän "busåkning" i småraviner och drivor och kanske en myr då och då upplever jag den som att den alltid provar motarbeta mig, på ren jävulskap känns det som ibland.
Svårt att förklara med ord men en sak är jag säker på och det är att proride Pro rmk'n är en roligare maskin till "blandad" körning än vad sks'en är.
Jag upplever axys rmk som extremt kommunikativ, den reagerar exakt likadant på min input som förare varje gång -därmed inte sagt att det blir rätt alla gånger.
Det har hänt -och hände framförallt inledningsvis- att det inte alls blev som jag tänkte, men när man efteråt analyserar varför så inser jag att jag stått fel, eller haft helt fel tyngdpunkt eller liknande.
Jag är antagligen världens sämsta kriterier, men överlag är jag grymt nöjd med Axys Pro Rmk, kan liksom inte komma på något jag anser är en miss, förutom variatorsetupen den levereras med som måste vara baserad på lösa gissningar enbart...någon test kan iaf omöjligen blivit genomförd?
Ska för övrigt in med den igen för felsökning, när jag hämtade den hade jag inget halvljus, efter byte av ljusinsats har jag nu
(trumvirvel) halvljus men inget helljus! :blink: