Ski-Doo 2017

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
36
Mörsil, Jämtland
Någon som har lust att ge en kort beskrivning på hur dessa vikter monteras? Undrar mest om man måste lös med primären och ta isär den eller om det är genomförbart med den på skotern?
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Någon som har lust att ge en kort beskrivning på hur dessa vikter monteras? Undrar mest om man måste lös med primären och ta isär den eller om det är genomförbart med den på skotern?


Vikterna monteras på lätt under 2 minuter.
Du ser vikten bakom skallen på den guldiga bulten. Ut med den guldiga bulten, på med vikten och montera tillbaka. Kan inte bli lättare :)
 

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Vikterna monteras på lätt under 2 minuter.
Du ser vikten bakom skallen på den guldiga bulten. Ut med den guldiga bulten, på med vikten och montera tillbaka. Kan inte bli lättare :)
Vad är det dessa brickor är bra för ? Nån som kan ge en bra förklaring :confused:
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Vad är det dessa brickor är bra för ? Nån som kan ge en bra förklaring :confused:
Mer vikt gör att den växlar på mer och håller varven närmare de önskvärda 7900-8000 rpm utan att behöva köra klickern i primären på läge 1 för det.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Fick höra att igår att 850in var rejält nerdrevad. Gör ca 105km/h på full mutter. Hurvida de stämmer vet jag ej men det har ju en stor påverkan iaf.[/QUOTE]

135 har jag då kört med min utan att pina på nåt vis! Grym maskin.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Fick höra att igår att 850in var rejält nerdrevad. Gör ca 105km/h på full mutter. Hurvida de stämmer vet jag ej men det har ju en stor påverkan iaf.
135 har jag då kört med min utan att pina på nåt vis! Grym maskin.[/QUOTE]

Sitter alla kammar kvar än?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vikterna monteras på lätt under 2 minuter.
Du ser vikten bakom skallen på den guldiga bulten. Ut med den guldiga bulten, på med vikten och montera tillbaka. Kan inte bli lättare :)
Hur mycket har du viktat på och vad blev skillnaden?
Ligger själv på ca 8250rpm på klicker 3 och undrar hur mycket vikt det skulle krävas för att kunna ligga kvar på 3:an.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tänkte just säga det; över 100 med 3" kammar och du riskerar verkligen matthaveri... Vill du åka fort väljer du andra maskiner.


Svammel..hade nytro turbo 162" med 3" å nog höll då kammarna.[/QUOTE]



Körde du ofta 170 knyck över isen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Tänkte just säga det; över 100 med 3" kammar och du riskerar verkligen matthaveri... Vill du åka fort väljer du andra maskiner.

Svammel..hade nytro turbo 162" med 3" å nog höll då kammarna.[/QUOTE]

Hade du byggt om den själv för 3tums matta?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Nejdå inga kammar borta. Det är överdrivet någenog, de försvinner mera över stubb å sten vill jag påstå. Körde 280mil med 2,5" på 154" Freeride -16 förra året, ingen kam borta, å den fick gå hårt. Att toppfarts testa är ju ett måste med alla fordon man har;) Man bör inte ligga stumt länge, då får man bekymmer med värmeuppbyggnad, mera ju högre nockar så klart.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En kamrat har en 800 3900 Boondocker DS med 3" kammar, den gör precis 100 som mest. Fullt tillräckligt när vi har 70 som hastighetsbegränsning och väl vald utväxling. En lössnömaskin med högre utväxling är bortkastat och man får bara nackdelar egentligen.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Där har jag en annan åsikt. Har man kraft i maskin å rapohet så är det bättre ju mera matt hastighet du kan få. Av egen erfarenhet.
Sen bekräftas detta av stt man i usa gärna drevar upp 850n med 154", eller 165" med 2,5" kammar. Det ska paddla på.
En 137" freeride med touring utväxling och väldigt moderat variator setup var en annan femma.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Hur mycket har du viktat på och vad blev skillnaden?

Ligger själv på ca 8250rpm på klicker 3 och undrar hur mycket vikt det skulle krävas för att kunna ligga kvar på 3:an.


3g än så länge, vill ha mer!