Ski-Doo 2017

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Har svårt att tro att det ska dröja så länge som slutet av december, men omöjligt är det väl inte. Mina hittils tre summitar -13, -15 och -16 har varit klar för leverans redan innan snön ens har kommit. Däremot kan det skilja rätt mycket beroende på av vilken ÅF man köpt. Dom största har förtur om det är brist på maskiner :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Direkt när brp presenterade sin nya 850 så kom det ut information att leveranserna skulle bli lite senare än normalt, så det kan väll knappast komma som en chock nu om man har beställt en maskin. Sen att vissa handlare har mindre koll än andra får väll anses som normalt :)
 

ogrfre01

Aktiv medlem
6 aug 2013
77
0
6
Är upp till handlaren om/hur man vill serva sina kunder. Sen att leveransen kan bli lite senare. Är lite som att fråga "hur långt är ett snöre". Har fått svar av ÅF, men det verkar ganska uppenbart att BRP kan lämna några som helst besked till sina ÅF som de kan förmedla till sina kunder.
Mitt besked som jag fick i början av Augusti: de kan komma just innan jul till butik, sedan ska de monteras etc. de kan även komma under januari....

Känns rimligt att handlarna borde få info så de kan meddela leveransveckor i slutet av september till sina kunder? för mig är jul-16 kontra V4-17 hela skillnaden.....

Information is power :)
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Räkna med mitten av januari, då blir ni inte besvikna och får ni den tidigare så var nöjd. Sen är de ju sällan det kommit nog med snö för att det ska vara roligt att köra i slutet av december, början av januari så man gör inget med skotern före ändå, bara bra slippa ha den hemma
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
En stor del av skoteråkarna vill då köra i mellandagarna. På rätt platser brukar det då finnas rejält med snö en normal vinter vid den tiden.

Sen är ju fortfarande skotrarna en halvfärdig produkt som lär modifieras innan säsongen kör igång.

Så nog sjutton lär man ha maskin ett par veckor före jul, annars är det allt för sent!!!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Eh vart kör du om du börjar först andra delen av januari??
20 dec skall skotern vara färdig modifierad och helt körklar. Januari är en pudermånad ,ca 1m kallpuder och vem vill missa det om man nu är seriös puderåkare?
Räkna med mitten av januari, då blir ni inte besvikna och får ni den tidigare så var nöjd. Sen är de ju sällan det kommit nog med snö för att det ska vara roligt att köra i slutet av december, början av januari så man gör inget med skotern före ändå, bara bra slippa ha den hemma
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Eh vart kör du om du börjar först andra delen av januari??
20 dec skall skotern vara färdig modifierad och helt körklar. Januari är en pudermånad ,ca 1m kallpuder och vem vill missa det om man nu är seriös puderåkare?
Vars hittar du 1m puder i början av januari. Har släkt några mil ovanför kåbdalis mot Vuollerim, och brukar vara ganska mycke snö åt de hållet, men sällan 1m puder i början av januari. Är inte ens i närheten av kul att köra i 50-60 cm. Sen förstår jag inte all panik av att bygga om maskinerna, gick det att köra på 70 talet så går de nu också
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vars hittar du 1m puder i början av januari.
Bilden nedan är från V1 för några år sen.
Visst kan det vara lite för dåligt med snö vissa år runt nyår, men det kan också vara otroligt fint före.
Jag skulle då inte vilja sitta utan maskin ett år som på bilden...

Maskinerna funkar för Svensson ur kartong, men vill man ha ur det där lilla extra behöver man modifiera maskinen lite.
Har hittills inte haft en maskin som funkar perfekt ur kartong, utan förbättringsmöjligheter.
Men visst, att åka och grilla korv mot slutet av Februari funkar dom för.
Då behöver man heller ingen maskin förrän mot slutet av Januari. Det kanske är så du menar?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Pricis som A.holm säger så har jag då ett flertal år hittat 70cm puder redan innan nyår, står därför och vacklar nu då man inte får höra något. Finns gott om andra märken som kan leverera skotern i tid
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Senaste jag hörde var mitten/slutet av december, men brp har inte kommit ut med något exakt datum då maskinerna börjar droppa in hos handlarna ännu vad jag vet iallafall men vi får hoppas dom dyker upp fortare än så!
Vi kommer ta in extra gubbar samt köra övertid så fort dom kommit så vi ska kunna få ut så många maskiner som möjligt så fort som möjligt.

 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Är det bara 850in som kommer så sent som december?
Har en summit 600 på ingång och den borde komma ungefär samma tid som tidigare år?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Bukskyddet i år såg ju lite väl brett ut så man får nog ta sig tiden att kapa ner det så man sliper att dom bygger snö som dom breda modellerna till XM.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Bukskyddet i år såg ju lite väl brett ut så man får nog ta sig tiden att kapa ner det så man sliper att dom bygger snö som dom breda modellerna till XM.
Just därför beställde jag inget buksydd, då missar man ju finessen att den är så smal !